"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Hubungan Pas-DAP: ‘Kalau imam dah terberak, takkan nak ikut lagi?’

FAZLI RADZI

Ahli Jawatankuasa Dewan Ulama Pas, Mokhtar Senik tampil ‘garang’ menjelaskan tindakan partinya memutuskan hubungan dengan DAP.

Memanggil pengkritik Pas sebagai “khadam”, Mokhtar mengaitkan pesanan Almarhum Datuk Nik Aziz Nik Mat tentang DAP dengan hukum asal solat berjemaah.

“Saya nak beritahu khadam. Hukum asal solat berjemaah ialah makmum kena ikut imam.

“Siapa pun ulama pasti akan berkata tidak sah berjemaah kalau makmum tidak ikut imam.

“Tapi kalau dah imam batal wuduk, bukan setakat kentut, imam dah terberak tak kan nak ikut lagi?” soalnya dalam hantaran menerusi Facebook miliknya hari ini.

Mokhtar yang dua minggu lalu memberitahu terperangkap dalam banjir di Bukit Keledang berkata, ramai “khadam” asyik mengulang ucapan Nik Aziz yang berpesan agar menjaga hubungan baik dengan DAP.

“Jadi, apabila Pas mengambil pendekatan memutuskan hubungan dengan DAP selepas pemergian TGNA (Tuan Guru Nik Aziz) maka Pas era TGHA (Tuan Guru Hadi Awang) dikira menderhakai amanat bekas Mursyidul Am itu,” katanya.

Sehubungan itu, Mokhtar yang juga Ahli Jawatankuasa Kerja Pas Pusat menjelaskan pesanan Nik Aziz tersebut sewaktu DAP tidak menzahirkan penentangan terhadap Islam.

“Selepas pemergian TGNA, DAP terang-terangan memperlekehkan Islam dan Pas.

“Lalu berubahlah. Khadam solat ke tak?” soal bekas Ketua Ulama Pas Pahang yang juga pemilik Pondok An- Nuur di Kampung Kuala Penor, Kuantan itu lagi.

Tiada ulasan: