"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Tender meriam Howitzer RM854j secara terus pada syarikat setahun jagung, rupanya ada ‘kabel besar’

NASUHA RAHMAN

Selepas skandal kapal pesisir tempur (LCS) timbul pula skandal baru iaitu tender pembelian meriam artileri Howitzer yang diberikan secara rundingan terus kepada sebuah syarikat setahun jagung yang tiada pengalaman.

Apa istimewanya syarikat setahun jagung ini di mana pengarahnya masih muda-muda belaka umpama pelajar universiti mambuat kerja sampingan seperti ‘rider’.

“Bila disemak rupanya syarikat ini ada kabel besar,” kata Rafizi Ramli dalam video TikToknya.

Menurut Rafizi setelah disemak syarikat yang bernama MA Analytics Sdn Bhd rupanya baru ditubuhkan tidak sampai dua tahun.

Katanya, syarikat ini sudah tulis surat kepada Perdana Menteri minta segerakan kelulusan tender kepadanya maka Perdana Menteri sudah tanda arahan di atas surat itu “saya sokong permohonan sila ambil tindakan”.

Jumlah kontrak sebanyak RM854 juta secara terus kepada syarikat tersebut.

Tentera darat memohon untuk membeli meriam Howitzer yang baru di mana melalui proses peralihan kerajaan menetapkan kementerian perlu mendapat kelulusan daripada Kementerian Kewangan.

Jika tidak buat tender secara terbuka maka Kementerian Pertahanan diminta buat tender terhad kerana ini adalah perolehan pensenjataan

“Jadi perlu ada kerahsiaan maklumat-maklumat dan spesifikasi dan lain-lain.

“Sepatutnya Menteri Kewangan gembira sebab Kementerian Pertahanan nak buat tender boleh dapat harga yang terbaik pada nilai yang terbaik bagi rakyat,” kata Rafizi.

Jelas Rafizi Kementerian Kewangan menjawab permohonan Kementerian Pertahanan itu melalui tender terhad ditolak sebaliknya Kementerian Kewangan mengarahkan Kementerian Pertahanan untuk menganugerahkan projek besar ini secara terus kepada MA Analytics Sdn Bhd.

Terdahulu, Pengerusi Pakatan Harapan Terengganu Raja Kamarul Bahrin Shah mendedahkan pembelian senjata meriam Howitzer secara rundingan terus tidak mengikut kehendak ATM.

Tiada ulasan: