"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

25 maut, bas bawa rombongan kahwin terjunam gaung

TANGKAP layar daripada video disediakan KK Productions menunjukkan penyelamat mengeluarkan mangsa kemalangan bas berkenaan. FOTO AP

NEW DELHI: Sekurang-kurangnya 25 orang maut selepas sebuah bas yang membawa tetamu majlis perkahwinan, terbabas dari jalan lalu terjunam ke dalam gaung di utara India.

Bas yang membawa kira-kira 45 penumpang melalui lebuh raya di kawasan pergunungan berbahaya di negeri Uttarakhand sebelum terbabas ke dalam gaung sedalam 500 meter.

“Seramai 20 orang berjaya diselamatkan,” kata pegawai polis Uttarakhand, Ashok Kumar.

Perdana Menteri, Narendra Modi memaklumkan kerajaan akan memberi bantuan kepada semua mangsa yang terselamat.

“Pada tempoh yang sedih ini, saya mengucapkan takziah kepada semua mangsa dan keluarganya atas kehilangan mereka,” katanya di Twitter.

Jun lalu, puluhan orang maut apabila bas dinaiki mereka terjunam ke dalam gaung ketika perjalanan ke kuil Hindu Yamuna di ibu negeri Dehradun.

Menurut laporan Bank Dunia, India menyumbang sebanyak 11 peratus jumlah kematian akibat kemalangan jalan raya di dunia. – AFP/utusanonline

Tiada ulasan: