"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Sebab PRU ke tu? Konsert terbuka di Kedah dihentikan sementara

Noorazura Abdul Rahman

am@hmetro.com.my

MOHD Firdaus pada sidang media berhubung isu penganjuran Muda Mudi Weekend Festival’. FOTO Noorazura Abdul Rahman

MOHD Firdaus pada sidang media berhubung isu penganjuran Muda Mudi Weekend Festival’. FOTO Noorazura Abdul Rahman

Alor Setar: Penganjuran konsert terbuka di negeri ini dihentikan sementara sehingga ketetapan baharu dikeluarkan dalam masa terdekat.

Pengerusi Jawatankuasa Pelancongan, Seni dan Budaya negeri Mohd Firdaus Ahmad berkata, keputusan itu dibuat bagi membolehkan kerajaan negeri memperkemas dan menyelaraskan prosedur operasi standard (SOP) penganjuran program hiburan termasuk konsert di Kedah.

"Kerajaan negeri buat keputusan ini agar kejadian yang sama tidak berulang. Semalam, Menteri Besar Datuk Seri Muhammad Sanusi Md Nor dalam satu kenyataan memaklumkan sebarang konsert hiburan yang mencetuskan kelakuan di luar tatasusila tidak akan dibenarkan di seluruh Kedah.

"Bagaimanapun, Menteri Besar maklum secara umum jadi kita tidak pasti jenis konsert yang macam mana tidak dibenarkan itu. Esok, saya akan bawa perkara ini untuk dibincangkan dalam Mesyuarat Exco Negeri dan mungkin ia boleh diperincikan oleh Menteri Besar," katanya pada sidang media hari ini, berhubung penganjuran 'Muda Mudi Weekend Festival, baru-baru ini.

Semalam media melaporkan, kerajaan negeri mengarahkan sebarang aktiviti konsert hiburan yang mencetuskan kelakuan di luar tatasusila dalam kalangan pengunjung tidak dibenarkan diadakan di seluruh Kedah.

Mengulas lanjut, Mohd Firdaus berkata, menerusi hasil perbincangan dan perjumpaan bersama penganjur pihaknya mendapati tiada sebarang pelanggaran membabitkan pihak berkenaan dan apa yang terjadi adalah di luar jangkaan mana-mana pihak.

Katanya, penganjur memang sudah sedia maklum dengan arahan dan SOP yang perlu dipatuhi selain sudah mendapat kebenaran polis dan lesen hiburan untuk penganjuran program berkenaan.

"Penganjur juga sudah mengambil tindakan awal dengan memberhentikan konsert ketika kejadian itu berlaku.

"Saya sendiri melihat tentatif program yang mana pada 1 tengah hari, 4 petang, 7 dan 8 malam, sebarang aktiviti hiburan dihentikan sementara waktu bagi menunaikan fardu solat tetapi perkara ini menjadi isu besar kerana tapak program terletak berhampiran Masjid Zahir dan Pejabat Agama Islam," katanya.

Sementara itu, penganjur Muda Mudi Weekend Festival, Ainol Zulkarnain Zainal Abidin, berkata pihaknya mengikut segala arahan dan SOP yang ditetapkan dan sama sekali tidak menyangka perkara seperti itu akan berlaku.

"Ini adalah program yang positif tetapi mungkin kami berada pada tempat dan masa yang salah. Saya ingin memohon maaf sekiranya telah mendatangkan sebarang kesulitan kepada pihak Balai Seni, Muzium Kedah dan juga kerajaan negeri," katanya.

Tiada ulasan: