"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

20 anggota risikan dipecat terbabit ajaran sesat

AFP
Gambar dikeluarkan Parlimen Trinidad and Tabago memaparkan Perdana Menteri Keith Rowley bercakap di Parlimen ketika memaklumkan 20 anggota Agensi Perkhidmatan Strategik (SSA) negara itu dipecat kerana terbabit ajaran sesat. - Foto AFP
Gambar dikeluarkan Parlimen Trinidad and Tabago memaparkan Perdana Menteri Keith Rowley bercakap di Parlimen ketika memaklumkan 20 anggota Agensi Perkhidmatan Strategik (SSA) negara itu dipecat kerana terbabit ajaran sesat. - Foto AFP
PORT OF SPAIN: Lebih 20 anggota risikan Trinidad and Tobago dipecat agensi penguatkuasaan itu selepas mereka didapati terbabit dalam aktiviti ajaran sesat bagi menjatuhkan kepimpinan politik negara terbabit.

Dalam sidang Parlimen, Perdana Menteri, Keith Rowley, berkata hasil siasatan Agensi Perkhidmatan Strategik (SSA) mendapati 28 anggotanya dipengaruhi ajaran sesat itu, sejak Mei lalu, sekaligus menjejaskan keselamatan negara.

Beliau berkata, hasil siasatan mendapati wujudnya amalan nepotisme dan oportunisme yang memberi ancaman membabitkan ahli gereja yang menyamar dengan berkhidmat di agensi itu.

"Mereka adalah ahli ajaran sesat yang menyampaikan doktrin kepada anggota tentera dengan menggunakan agama sebagai alasan bagi menggantikan kepimpinan politik negara," katanya tanpa mendedahkan nama ajaran sesat itu.

Sebelum ini, media tempatan melaporkan ajaran sesat itu dipimpin Ian Brown iaitu paderi yang mengaku dirinya sebagai pengintip dan didakwa pada Mei lalu atas salah laku di pejabat awam.

Pada masa sama, Rowley berkata, aktiviti pemujaan itu bagi mempengaruhi hal ehwal agensi SSA sehingga menjejaskan keselamatan negara.

Beliau berkata, 28 anggota SSA itu sudah dibuang kerja atas kesalahan melanggar peraturan agensi dan pelakuan aktiviti tidak normal.

"Pihak audit mendapati bahawa SSA menubuhkan unit tindak balas taktikal yang tidak dibenarkan.

"Namun, unit itu sudah dimansuhkan Mac lalu dan aktivitinya sedang disemak oleh SSA dan Pasukan Polis Trinidad dan Tobago," katanya.

Tiada ulasan: