"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Adakah anak-anak Dr M menyalahgunakan aset negara?

Anwar Ibrahim
Pengambilalihan aset hiliran Esso baru-baru ini di negara ini oleh 'San Miguel Corp dari Filipina harus menarik perhatian orang ramai kepada beberapa akaun.

Pertimbangan yang dizahirkan berjumlah USD610 juta yang di bawah nilai pasaran semasa Esso Malaysia menghantar sahamnya merudum sebanyak 18% semalam. Walaupun jumlah wang yang mungkin mempunyai sebab bona fide itu yang diputuskan atas alasan komersial, kepentingan pemegang saham minoriti ditewaskan apabila perjanjian itu telah menyebabkan penurunan yang besar dalam harga saham.

Saya menggesa pihak-pihak yang berkaitan termasuk Suruhanjaya Sekuriti dan Kumpulan Pantauan Pemegang Saham Minoriti untuk melihat dengan rapat pada perjanjian itu untuk memastikan kepentingan pemegang saham minoriti tidak ditindas.
Lebih penting lagi ialah pemindahan aset nasional strategik seperti kompleks kilang penapisan dan rangkaian stesen petrol kepada entiti dengan pengalaman atau kehadiran hampir kosong di Malaysia sebelum ini.

Bilik tawaran belakang

Kaitan San Miguel Corp paling terkenal ke Malaysia sebelum ini adalah melalui Mirzan Mahathir, yang telah dilantik sebagai pengarah konglomerat Filipina itu selepas dia memperoleh 19.9% saham dalam perbadanan itu untuk RM2.9 bilion melalui kenderaan pelaburan.

Walaupun Mirzan Mahathir meletakkan jawatan dari lembaga San Miguel Corp pada bulan April 2010, beliau kekal sebagai pengarah Petron Corporation, sebuah syarikat bersekutu San Miguel Corp yang memiliki rangkaian kilang penapisan dan pengedaran minyak di Filipina.

Oleh itu, ia hanya biasa bahawa soalan-soalan yang dibangkitkan sama ada pemerolehan aset hiliran Esso telah siap pada harga yang sesuai yang bagi pihaknya?

Ini adalah lebih penting kerana abangnya Mokhzani Mahathir telah mendapat manfaat yang besar daripada sektor huluan industri minyak dan gas melalui Kenchana Petroelum; terutamanya apabila bapa mereka adalah penasihat PETRONAS.

Perjanjian itu mengeluarkan satu siri soalan mengenai komitmen pentadbiran kini untuk menyemai budaya tadbir pengurusan korporat yang ketat di negara ini. Malaysia yang korporat mesti membebaskan diri daripada amalan-amalan tawaran bilik belakang atas perbelanjaan orang ramai dan ciri-ciri sistem naungan Umno / Barisan Nasional (BN) selama ini.