"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Pakar DNA: 'Sampel tak dilabel dengan sempurna'

Perbicaraan kes liwat Datuk Seri Anwar Ibrahim diteruskan hari ini dengan pakar DNA, Dr Brian McDonald meneruskan keterangannya sebagai saksi pihak pembela di Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur.

McDonald menjelaskan bagaimana bahan kimia yang dipanggil DTT digunakan untuk memecahkan sel sperma untuk diambil DNA.

Menurutnya, sampel tersebut tidak dilabel dengan sempurna - ia hanya dilabel sebagai B1 hingga B9 sahaja.

McDonald juga berkata, ahli kimia Dr Seah tidak menyatakan dari mana datang swab tersebut.

"Doktor HKL (Hospital Kuala Lumpur) tidak menggunakan sistem penomboran yang sama digunakan olehnya (Dr Seah).

"Kita perlu mengandaikan dari mana swab itu diambil kerana ini tidak disebut dalam laporan Dr Seah itu," tambahnya.

McDonald kata, Dr Seah mesti mengesahkan sama ada sampel tersebut adalah dari dubur dan rektum bagi kes liwat.

"Ia boleh datang dari puntung rokok. Dr Seah tidak menyatakan maklumat itu dalam laporan tersebut," katanya.
-malaysiakini-

Tiada ulasan: