"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

PKR samakan tindakan Anwar dengan Mandela

PKR hari ini mempertahankan kenyataan tidak bersumpah ketua umumnya, Datuk Seri Anwar Ibrahim yang disifatkan sebagai "alat yang berkuasa terhadap undang-undang dan pihak berkuasa yang zalim". Parti itu mengibaratkan tindakan berkenaan sama seperti yang diambil pejuang anti-apartheid Nelson Mandela.

NONEDalam kenyataan mediannya, naib presiden PKR, N Surendran menjelaskan keputusan Anwar yang memilih untuk memberi keterangan dari kandang tertuduh di dalam perbicaraan membela diri kes liwat keduanya, semalam, yang dikritik hebat oleh pengkritik kerana dianggap menggunakan peluang itu bagi membidas badan kehakiman dan parti pemerintah .

Di sebalik menafikan kritikan itu, Surendran berkata bahawa Anwar telah mengakui bahawa hasil perbicaraan kes liwat yang dihadapinya akan berakhir dengan kegagalan.

“Sekarang dia telah mengubah pendakwaan itu dan menjadikannya sebagai senjata untuk memperbaiki negara.”

Mengetahui bahawa wajaran yang kurang akan diberikan kepada kenyataan yang tidak boleh disoal-balas itu, Surendran berkata, keputusan Anwar adalah protes terhadap sistem perundangan dan politik yang tidak adil.

"Dengan enggan untuk memberi keterangan dan mencabar mereka untuk melakukan yang paling teruk, Anwar sebenarnya telah meletakkan undang-undang dan politik itu sendiri yang dibicarakan."

anwar in south africa 011204 nelson mandelaBeliau berkata menerusi tindakan itu, Anwar telah membuktikan bagaimana sistem keadilan negara berjaya dijadikan alat oleh mereka yang berkuasa sekarang.

Surendran kemudian menarik persamaan antara Anwar dan bekas presiden Afrika Selatan, Mandela, yang pernah juga memilih untuk memberi kenyataan dari kandang tertuduh semasa perbicaraan politik yang dihadapinya.

-malaysiakini-

Tiada ulasan: