"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Puak Sisters In Islam tolak hadis dan tafsiran ulama?

Khairil Ashraf 
Wanita ISMA mempersoalkan sikap SIS yang menentang keras usaha tindakan Jawatankuasa Pembangunan Islam, Belia dan Wanita Majlis Perbandaran Kota Bharu- Bandaraya Islam (MPKB-BRI)
PETALING JAYA : Wanita ISMA hari ini mempersoalkan sikap Sisters In Islam (SIS) yang menentang keras usaha tindakan Jawatankuasa Pembangunan Islam, Belia dan Wanita Majlis Perbandaran Kota Bharu- Bandaraya Islam (MPKB-BRI) yang bertegas dalam penguatkuasaan tatacara berpakaian dalam kalangan peniaga.
“Sehubungan dengan SIS yang dilaporkan media menentang keras usaha ini dengan alasan tuntutan menutup aurat tiada dalam Al-Quran, ini menimbulkan tanda tanya kepada kita, adakah SIS tidak mempercayai hadis dan tafsiran ulama?

“Antara hujah yang biasa digunapakai oleh golongan yang mempertikaikan pensyariatan hijab adalah Surah An-Nur ayat 30-31 yang dikatakan hanya memerintahkan lelaki dan wanita bersopan, tetapi tidak secara spesifik menentukan aurat,” katanya seperti yang dilaporkan menerusi ismaweb.net.
“Wanita ISMA difahamkan peraturan dan syarat sudah dijelaskan kepada para peniaga melalui kursus ‘perniagaan mengikut Islam’ seawal penghujung tahun 2013 yang telah diadakan secara berperingkat bagi memaklumkan kepada mereka mengenai Undang-Undang Kecil MPKB sebelum peniaga-peniaga ini mendapatkan lesen perniagaan daripada MPKB-BRI..
“Wanita ISMA memuji langkah pendidikan yang diadakan terlebih dahulu, dengan itu tidak timbul soal kekerasan,” ujarnya

Katanya, penguatkuasaan ke atas premis perniagaan dapat mencegah eksploitasi pekerja wanita yang sering diarahkan majikan yang tidak bertanggungjawab untuk memakai pakaian menjolok mata bagi menarik pelanggan.
-fmt-

Tiada ulasan: