"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Raja Petra beritahu Hadi RM2.6b bukan wang 1MDB dalam pertemuan di Bangkok

ZIKRI ABDULLAH
Raja Petra Kamaruddin Pemilik portal Malaysia Today Raja Petra Kamaruddin memberitahu Presiden Pas Datuk Seri Abdul Hadi Awang bahawa wang yang masuk ke akaun Najib berjumlah 2.6 billion bukan dari 1MDB ketika mereka bertemu di Bangkok minggu lalu.
Husam Musa bercakap di program minum pagi anjuran pemuda Amanah Kelantan

Ahli dewan undangan negeri (Adun) Salor Datuk Husam Musa menyatakan perkara ini ketika berucap di majlis minum pagi bersama Amanah di Kedai Kopi Mat Jen Tanjung Chat, Kota Bharu semalam.

"Orang Pas jangan terkejut pulok, macamana saya tahu perkara ini," katanya.

Baru-baru ini semasa berceramah di Pasir Puteh Datuk Husam menyebut Pas menerima wang RM90 juta melalui Affin Bank.

Sebagai reaksi kenyataan itu pemuda Pas telah membuat laporan polis di beberapa tempat berasingan.

Mengulas perkara itu Husam yang juga penasihat Amanah Kelantan berkata tindakan itu kebudak-budakan kerana mereka tidak tahu menahu apa yang sebenarnya berlaku.

"Budok-budok tak tahu kijoe (kerja buat) ayah dio"," katanya.

Tindakan Raja Petra memberi taklimat (briefing) kepada presiden Pas adalah untuk meyakinkan pihak Pas bahawa wang RM2.6 billion itu adalah halal dan Najib tidak perlu dipersalahkan.

Menyentuh pentadbiran Kelantan sekarang, beliau menganggap kerajaan negeri tidak ada sebarang idea untuk mengukuhkan ekonomi selain membebankan rakyat dengan menaikkan pelbagai jenis cukai.

"Sepatutnya dengan sumber kekayaan negeri dan keupayaan rakyat Kelantan kita sewajarnya sudah jauh ke hadapan dalam pelbagai industri.

"Apa yang berlaku menurutnya pihak kerajaan gagal mengutamakan keperluan rakyat dan asyik leka dengan imbuhan dan kemewahan peribadi," katanya.

Beliau terus mempersoalkan masalah pengurusan sampah yang semakin kronik tanpa sebarang penyelesaian.

"Di negara lain, sampah dikitar semula menjadi bahan-bahan bermanfaat yang mendatangkan hasil lumayan.

"Dulu telah ada syarikat yang datang menawarkan pengurusan sampah yang menguntungkan ini namun kelihatannya tidak diurus.

"Boleh tanya Datuk Taki (Takiyuddin Hassan) ahli parlimen tuan-tuan kerana perkara ini masa dia jadi exco PBT lagi," katanya.

Tiada ulasan: