"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Tiba-tiba nama Ikram dikaitkan dengan 'aman'nya di muktamar Pas

MALAYSIA DATELINE
Dr Supyan Hussin Tiba-tiba saja nama  Pertubuhan Ikram Malaysia  (Ikram), sebuah NGO Islam dikaitkan dengan keharmonian muktamar Pas, kononnya ia berlaku selepas tidak diganggu lagi oleh ahlinya dalam parti itu.
Salah seorang penasihat presiden Pas, Dr Supyan Hussin dalam posting di facebooknya menulis, "Sudah masuk musim ke 2 muktamar Pas tanpa gangguan dari ahli Ikram dalam Pas. Aman," kata Pensyarah Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM) itu.

Menurut Supyan yang duduk banyak dalam jawatankuasa penasihat Pas berkata, hari ini Ikram pecah dua ...satu setuju dengan DAP satu tak setuju Ikram terlibat politik dan mahu kekal badan dakwah.

"Sejarah berulang..dulu Jim (Pertubuhan Jamaah Islah Malaysia)  satu badan dakwah, kemudian pecah dua sebab ahli Jim  diprogram masuk Umno bantu Anwar nak jadi PM, lepas tu Jim pecah dua selepas Anwar kena buang, satu Ikram, satu Isma (Ikatan Muslim Malaysia). ...sekarang pecah lagi," tulis beliau lagi tanpa menyebut kaitan Ikram dengan Amanah.

Ramai bekas pemimpin Ikram  kini menyertai Amanah selepas parti itu ditubuhkan ekoran perpecahan dalam Pas.

Antaranya timbalan presiden Ikram, Hasanudin Mohd Yunus yang kini menjadi naib presiden Amanah.

Menjelang perpecahan Pas 2015, Ikram  didakwa menyusup masuk ke dalam Pas menyebabkan parti itu bergolak dan akhirnya berpecah.

Muktamar Pas ke 63 di Alor Setar tahun ini, walaupun tahun pemilihan tetapi tidak ada pertandingan dalam mana-mana jawatan utamanya termasuk di dewan-dewan.

Presiden, timbalan presiden, pengerusi tetap, timbalannya serta pemeriksa kira-kira menang tanpa bertanding. Hanya jawatan naib presiden dan AJK saja yang ada pertandingan.

Di peringkat dewan-dewan juga begitu. Semua ketua, timbalan dan naib ketua dewan Ulama, Pemuda dan Muslimat dalam Pas menang tanpa bertanding. Semua AJK Dewan Ulama pula menang tanpa bertanding.

Empat nama popular dalam dalam siri kempen kali ini. Ada yang tidak mahukan Datuk Iskandar Samad sebagai naib presiden dan ada kumpulan yang mahu pastikan Datuk Nik Mohamad Amar kekal sebagai naib presiden.

Nasaruddin Hassan pula cuba dimenangkan dalam jawatan naib presiden kononnya kerana dia adalah bakal mewarisi kepimpinan Pas kerana Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man dan Idris Ahmad, dua tokoh pelapis utama Pas, kononnya tidak boleh diharapkan untuk memimpin Pas.

Mereka berdua juga tidak mewarisi citarasa presiden Pas Datuk Seri Abdul Hadi Awang.

Satu lagi nama yang keluar dalam kempen kali ini adalah Zaharudin Mohamad, menantu presiden Pas.

Satu kumpulan, yang pro Pas Terengganu, mahukan beliau kekal dalam jawatankuasa manakala 'Geng Ustaz' pula mahu perwakilan mengenepikan beliau dalam muktamar kali ini.

Satu kumpulan pula dikatakan aktif cuba mencaturkan kepimpinan kali ini walaupun mereka gagal besar dalam pemilihan Pas kawasan Pengkalan Chepa apabila tokoh kumpulan ini, Nik Mohd Abduh Nik Aziz hanya mendapat 37 undi untuk jawatan timbalan yang dipertua Pas kawasan itu.

Tiada ulasan: