"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Gabungan 22 NGO Melayu Islam desak kerajaan haramkan Hindraf

Mohamad Fadli 
KUALA LUMPUR: Sebanyak 22 badan bukan kerajaan (NGO) Melayu Islam hari ini mendesak kerajaan mengharamkan Barisan Bertindak Hak Asasi Hindu (Hindraf) yang disifatkan rasis, ekstremis dan boleh mengancam keselamatan negara.

Barisan Bertindak Melayu Islam (Bertindak) turut menyifatkan Hindraf sebagai pertubuhan biadap dan boleh membawa malapetaka serta merosakkan hubungan antara kaum.

Ketua Sekretariatnya, Mohd Khairul Azam Abdul Aziz berkata, pengerusi Hindraf, P Waythamoorthy ialah individu berbahaya dan memberi amaran supaya tidak campur tangan dalam urusan agama lain.

“Perjumpaan tergempar yang dihadiri NGO Melayu Islam hari ini berikutan kecewa dan mengutuk keras kebiadapan beberapa individu dan Hindraf yang jelas cuba menggugat keamanan negara.

“Perjumpaan ini bukan untuk menzahirkan permusuhan dan kebencian dengan masyarakat India dan Hindu serta lain-lain bangsa.

“Perjumpaan ini berslogankan ‘Melayu Bangkit’ untuk memperingatkan dan memberi amaran keras kepada individu bernama P Waythamoorthy dan Hindraf serta mereka yang berperangai seperti Waythamoorthy supaya jangan menyentuh hak Islam dan Melayu kerana dibimbangi sejarah hitam 13 Mei 1969 berulang.”

Katanya pada sidang media Bertindak yang turut terdiri daripada Persatuan Pengguna Islam Malaysia (PPIM), Pertubuhan Pribumi Perkasa Malaysia (Perkasa), Pertubuhan Muafakat Sejahtera Masyarakat Malaysia, Yayasan Gabungan Pelajar Melayu Semenanjung (GPMS) dan Pertubuhan Pembela Islam di Kelab Sultan Sulaiman, hari ini.

Sabtu lalu, Waythamoorthy dilaporkan berkata, Hindraf mahu mengadap Raja Perlis untuk meminta Mufti Perlis, Datuk Dr Mohd Asri Zainul Abidin dipecat ekoran “puisi pagi Jumaat” beliau yang didakwa menghina dan menyinggung perasaan penganut Hindu serta mempertahankan pendakwah kontroversi dari India, Dr Zakir Naik.

Hindraf merupakan antara suara lantang membantah kehadiran Zakir, yang dikehendaki Agensi Siasatan Kebangsaan India (NIA) atas dakwaan pengubahan wang dan mempromosikan propaganda pengganas.

Perkasa dan Asri pula merupakan antara NGO serta agamawan yang lantang mempertahankan Zakir, malah menjemputnya menyampaikan khutbah Jumaat di Perlis awal tahun ini.

Pada 15 April lalu, Zakir mendakwa beliau akan diseksa jika pulang ke India, sebaliknya beliau sedia disoal siasat pihak berkuasa negara itu menerusi Skype dan kaedah tele-sidang.

Sementara itu, Presiden Perkasa, Datuk Ibrahim Ali berkata, isu status penduduk tetap (PR) yang diberikan kepada Zakir dipolitikkan Hindraf.

Beliau juga mengingatkan kerajaan mengambil tindakan segera terhadap individu dan pertubuhan yang bersifat rasis.

“Kalau kerajaan tidak pandai bertindak, Malaysia majoriti penduduk Islam mesti mendahului kepentingan rakyat majoriti.

“Apa yang dituntut Hindraf ini terutama hal agama seperti sama dengan agama lain. Islam adalah agama majoriti di sini. Masyarakat bukan Melayu perlu tahu, ada kumpulan seperti Hindraf bercakap tentang hak asasi, tetapi untuk kita tidak boleh,” katanya.

Kembalikan ISA

Khairul Azam turut mendesak kerajaan mengembalikan Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) memandangkan ramai individu dan NGO bukan Islam yang tidak menghormati Islam.

“Sekiranya ISA dikembalikan, saya yakin kerajaan dapat tangani dan tangkap golongan ini supaya tidak merebak. Kita juga menyeru masyarakat India menjauhi kumpulan ini demi menjaga keharmonian negara,” katanya.

Mahu cabar pemberian kerakyatan kepada bukan Melayu

Khairul Azam berkata, mereka juga berhasrat mencabar pemberian taraf kewarganegaraan kepada individu bukan Melayu antara 1957 hingga 1970 di mahkamah.

Ini kerana, katanya, taraf kerakyatan hanya akan diberikan kepada pemohon selepas mereka mengangkat sumpah taat setia seperti termaktub dalam Jadual Pertama Perlembagaan Persekutuan.

Beliau bagaimanapun mendakwa kajian menunjukkan prosedur itu tidak dilakukan pada 1957 hingga 1970 ketika memberi taraf kerakyatan kepada 1.75 juta orang bukan Melayu.

“Ini berlaku pelanggaran terhadap proses kewarganegaraan yang termaktub dalam Perlembagaan.

“Oleh itu, kami meminta diberikan ruang untuk mencabar dan mempersoalkan pemberian taraf kewarganegaraan kepada bukan Melayu yang pernah diberikan. Ini adalah satu peruntukan undang-undang yang perlu dibawa ke mahkamah dan kita nak minta biar mahkamah tentukan.”

-------------------
Isu semak status kerakyatan cubaan semarak api perkauman
MALAYSIA DATELINE
Cadangan sebuah NGO Melayu untuk menyemak kembali status kerakyatan bukan melayu di negara ini adalah perancangan rapi pihak-pihak tertentu untuk menyemarakkan api perkauman menjelang pilihan raya umum (PRU) tidak berapa lama lagi, kata Timbalan Presiden Amanah Salahuddin Ayub.

Menurut beliau, adalah terlalu mudah untuk membaca perancangan dan strategi pihak yang tidak bertanggungjawab itu kerana senjata agama dan perkauman mampu membangkitkan sentimen dan kemarahan rakyat berbilang kaum dan agama di negara ini.

"Sangat malang apabila menjelang sambutan Hari Kemerdekaan Malaysia yang ke-60 31 Ogos nanti, masih ada golongan yang bermain dengan isu kerakyatan satu-satu kaum yang dikatakan bukan berasal dari negara ini," ujar Salahuddin mengulas cadangan sebuah badan bukan kerajaan (NGO) yang dikenali sebagai Bertindak.
Tambah Salahuddin, adalah lebih baik Bertindak berjuang bagi menegakkan integriti kepimpinan Melayu yang sedang dilanda pelbagai isu serta skandal yang mengaibkan maruah bangsa Melayu seperti amalan rasuah, moral dan salah guna kuasa.

Beliau turut menyarankan anggota Bertindak supaya membuat ujian DNA bagi membuktikan genetik Melayu mereka.

"Tulen sangatkah darah Melayu yang ada dalam tubuh mereka? Ramai di kalangan jutaan rakyat negara ini yang telah bercampur darah Cina, India, Arab, Pakistan dan lain-lain kerana kita telah hidup bersama dengan harmoni di Malaysia lama sebelum dan selepas kemerdekaan," ujar beliau sinis.

Menurut Salahuddin, perlembagaan negara telah memperuntukkan hak-hak warganegara dan ianya tidak perlu dipertikaikan lagi.

Beliau menyeru rakyat agar bersama membina masa depan negara untuk Malaysia yang lebih baik dan berhati-hati dengan nyalaan api perkauman sesetengah pihak yang bermatlamat menyelamatkan kepimpinan Melayu yang rosak moral dan korup.

Tiada ulasan: