"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Wanita mohon mahkamah penjarakan suami

Wartawan Sinar Harian

Mohammad Syahrill Mohammad, 34, (tengah) dihukum penjara dua tahun selepas mengaku bersalah.
KOTA BHARU – “Makan tidur, makan tidur. Lepas tu pukul saya.”

Itu luahan seorang isteri ketika memberi keterangan impak di mahkamah majistret, di sini, semalam.

Dalam keterangannya itu, Wan Nor Hafiza Wan Ahmad, 30, turut memberitahu mahkamah, kejadian pukul tersebut bukan kali pertama dilakukan tertuduh, malah dia sudah sering menjadi mangsa lelaki terbabit.

“Saya seorang sahaja yang bekerja (penyambut tetamu), dia pula curi barang kemas, ambil duit saya. Saya minta dia dihukum penjara dua tahun dan selepas ini minta dia jangan datang cari saya serta anak kami lagi,” katanya.

Majistret, Nik Habri Muhammad kemudian menjatuhkan hukuman penjara dua tahun terhadap Mohammad Syahrill Mohammad, 34, selepas tertuduh mengaku bersalah.

Tertuduh didakwa dengan sengaja menyebabkan cedera kepada Wan Nor Hafiza di kedua-dua lengan dan mencekik mangsa di sebuah rumah di Jalan Kemboja, Taman Uda Murni, Pengkalan Chepa, di sini, pada jam 8 pagi, 10 April lalu.

Dakwaan terhadap tertuduh dibuat mengikut Seksyen 326A Kanun Keseksaan yang memperuntukkan penjara maksimum dua tahun atau denda RM4,000 atau kedua-duanya.

Kes dikendalikan pegawai pendakwa, Inspektor Mohamad Marzuki Omar, manakala tertuduh diwakili peguam awam.

Kejadian berpunca selepas tertuduh berang apabila mangsa menemui kawan tertuduh untuk bertanyakan barang kemas mangsa yang hilang dalam simpanan.

Barang kemas mangsa dipercayai dicuri oleh tertuduh sendiri dan dijual kepada rakannya. Sejak itu, mangsa sering dipukul tertuduh dan duitnya pula diambil tanpa pengetahuan mangsa.

Nik Habri dalam keputusannya menasihatkan tertuduh yang tidak mempunyai pekerjaan itu supaya mengambil pengajaran dan menginsafi kesalahan yang dilakukan.

“Saya tidak menyebelahi sesiapa, namun menjadi tanggungjawab saya untuk melindungi mangsa. Di rumah kamu boleh jadi hero, tapi tidak di mahkamah saya.

“Perbalahan suami isteri adalah perkara biasa, tetapi apabila sudah sampai ke mahkamah akan menjadi sesuatu yang serius,” katanya.

Tiada ulasan: