"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Cabar mencabar dalam Umno semakin panas

FAZLI RADZI

Selepas bekas Ahli Majlis Tertinggi Umno, Datuk Seri Nazri Aziz meminta Tan Sri Annuar Musa masuk Bersatu, Setiausaha Akhbar Annuar pula cabar Nazri masuk Pakatan Harapan (PH).

Timbalan Ketua Umno Bahagian Putrajaya, Tun Faisal Ismail Aziz berkata, tindakan Nazri mempersoalkan kewibawaan Annuar yang merupakan Ahli Majlis Tertinggi Umno berbeza pendapat dengan Timbalan Presiden, Datuk Seri Mohamad Hasan tidak boleh diterima.

“Kalau orang lain berkata demikian, mungkin saya boleh diterima lagi, tetapi kalau Nazri, tidak payahlah.

“Sebenarnya saya lebih suka jika presiden, timbalan presiden, naib-naib presiden, pegawai-pegawai, ketua-ketua sayap dan Ahli Majlis Kerja Tertinggi (MKT) menyelesaikan perbezaan pendapat mereka di dalam mesyuarat atau di dalam grup WhatsApp MKT dan bukan di media massa atau di media sosial,” katanya dalam kenyataan di laman Facebooknya hari ini.

Kelmarin, Nazri mahu hubungan antara partinya dan Bersatu diputuskan dengan mendakwa akar umbi Umno yang mahukannya seperti dilaporkan sebuah portal.

Mohamad atau Tok Mat sebelum ini meminta Presiden Umno, Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi memberi pedoman dan hala tuju jelas dalam kerjasama dengan pesaing politiknya kerana pendekatan sedia ada didakwa mengecilkan peranan dan melemahkan parti itu sendiri.

Menurut Tun Faisal, pemimpin kanan parti patut menunjukkan contoh yang baik kepada ahli bawahan dan mereka tidak perlu bersikap hipokrit dan pilih bulu seperti yang dilakukan Nazri.

“Nazri sendiri bukan contoh yang baik dalam soal menyanggah presiden dan timbalan presiden Umno. Saya nak nyatakan, selain Nazri, saya boleh namakan sejumlah pemimpin Umno yang tidak menghormati institusi presiden Umno dan pernah mengkritik secara terbuka presiden Umno sebelum dan selepas Pilihan Raya Umum ke-14 (PRU14).

“Malah senario sejak PRU14 menunjukkan, bukan sahaja ada pemimpin yang mengkritik presiden malah ada yang mendesak presiden meletak jawatan, bercuti dan mengugut untuk melompat parti,” tegasnya.

Tun Faisal berkata, seandainya presiden parti itu tidak dihormati, bagaimana dengan nasib timbalan presiden parti.

Katanya, tindakan menyanggah presiden dan timbalan presiden Umno ini sudah berlaku sejak sekian lama dan ia dilakukan oleh ramai pemimpin Umno termasuk Ahli MKT yang dilantik (bukan dipilih) seperti Nazri.

Sehubungan itu, Tun Faisal secara tegas menasihatkan Nazri agar menyimpan hipokrasi bahkan menggelarkan Nazri sebagai liabiliti kepada Umno dan presiden Umno.

“Jika Nazri mahu sangat bersama Datuk Seri Anwar Ibrahim dan DAP, silalah masuk PKR, DAP atau Pakatan Harapan,” tambahnya lagi.

Tiada ulasan: