"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Ucapan di PBB: Muhyiddin 'gagal' rebut peluang terhidang

Rizal Hamdan

Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) terlahir berikutan krisis global. Setelah 75 tahun, PBB sekali lagi berhadapan dengan krisis global, dalam bentuk penularan wabak Covid-19.

Pada 26 September yang lalu, Perdana Menteri Malaysia, Muhyiddin Yassin telah membuat penampilan pertamanya sebagai ketua kerajaan melalui ucapan sulungnya (pernyataan video pra-rakaman) di Perhimpunan Agung PBB (UNGA).

Sebagai pemerhati dasar luar, saya gembira kerana ucapan beliau merangkumi beberapa perkara penting berhubung dinamika baru hubungan antarabangsa.

Walaubagaimanapun, beberapa isu penting berkenaan kepentingan nasional dan keamanan rantau seolah-olah sengaja ditinggalkan.

Oleh itu, saya akan membincangkan dua isu utama dan analisis menyeluruh saya terhadap ucapan tersebut.

Reformasi PBB: Suatu keutamaan

Saya memuji perdana menteri kerana berani menyampaikan seruan untuk mereformasi sistem PBB, khususnya Majlis Keselamatan.

Dalam ucapannya, perdana menteri berpendapat: “differences in the Security Council left the body, as it has so many times, indecisive and ineffective”. (banyak kali perbezaan dalam Majlis Keselamatan PBB menjadikan badan itu tidak dapat membuat keputusan dan tidak efektif)

Kritikan utama terhadap Majlis Keselamatan adalah berkenaan kuasa veto yang dipegang oleh anggota tetap (United Kingdom, Perancis, Republik Rakyat China, Rusia, dan Amerika Syarikat).

Komposisi anggota tetap tidak lagi menggambarkan tata semasa dunia.

Dunia telah melalui banyak krisis besar sejak runtuhnya Tembok Berlin, namun Majlis Keselamatan tetap mengekalkan formula keseimbangan kuasa (balance of powers) yang usang.

Formula pasca Perang Dunia yang kuno ini telah menghambat banyak cadangan konstruktif untuk mengekalkan kedamaian di dunia masakini.

Memetik kata-kata mantan Presiden Perhimpunan Agung (1996/1997) Tan Sri Razali Ismail dalam memoirnya, “…since transformations originate from the mind, an entire mental mindset must transform." (Memandangkan transformasi berasal dari minda, seluruh pola fikir perlu berubah)

Berikutan itu, proses reformasi sistem PBB tidak harus hanya pada tahap struktur, namun perlu diperingkat kerangka pemikiran.

Sejah mencatatkan, legasi membanggakan Dr Mahathir Mohamad yang tegas dan lantang di platform antarabangsa tanpa berbasa-basi atau hanya sekadar mengambil hati kuasa-kuasa besar berjaya mengangkat imej Malaysia di peringkat dunia.

Sekurang-kurangnya Muhyiddin Yassin perlu mempertahankan tradisi pendekatan kritikal negara kita di arena antarabangsa.

Malaysia dan agenda kemanusiaan

Perjuangan rakyat Palestin sentiasa dekat di hati dan seolah-olah telah menjadi tanggungjawab tetap Malaysia.

Perdana menteri dalam ucapannya menyebut, walaupun terdapat banyak desakan dari masyarakat antarabangsa, rejim Israel terus mengabaikan dan menjarah wilayah yang diduduki secara haram.

Malaysia mendesak rejim Israel untuk menarik balik tenteranya dari wilayah Palestin yang diduduki secara tidak sah dan kembali ke meja rundingan.

Kedudukan Malaysia dalam hal ini tetap konsisten, konsep penyelesaian ‘two-states solution’ (penyelesaian dua negara) adalah satu-satunya cara yang boleh dilakukan untuk menghentikan pertelingkahan antara Palestin dan rejim Israel.

Bagaimanapun, ini menimbulkan polemik, bagaimanakah pula pandangan Parti Islam Malaysia (PAS) dalam isu ini?

Gambar hiasan, demonstrasi PAS pro-Palestin.
Walaupun menjadi sebahagian daripada kerajaan, PAS sangat menentang konsep ‘two-states solution’.

Disamping mengekalkan pendirian Malaysia mengenai isu Palestin, perdana menteri turut memastikan bahawa, Malaysia akan memberi bantuan kewangan dan sosial kepada para pelarian dari Myanmar (Rohingya).

Pada saat ini, Malaysia membuka pintunya kepada pelarian Rohingya dalam jumlah yang terbesar di Asia Tenggara.

Malaysia berpeluang mengangkat imejnya di persada global dengan memainkan peranan sebagai perantara dalam dua konflik kemanusiaan ini.

Malaysia perlu mengambil peranan aktif dalam meyakinkan pemerintah Myanmar untuk mengakhiri kekejaman di negeri Rakhine.

Bagi isu Palestin pula, pihak kerajaan harus melantik diplomat terlatih yang mempunyai tauliah serta reputasi antarabangsa dan bukan sekadar lantikan untuk habuan demi meredakan kemelut politik dalam negeri.

Perlu diingat, diplomasi merupakan ‘a serious business’.

Laut China Selatan

Sebagai pemerhati dasar luar, saya melihat tidak ada pemimpin dari Asean yang menimbulkan persoalan Laut China Selatan dalam ucapan mereka di UNGA.

Pada 13 Julai 2020, Setiausaha Negara AS, Michael Pompeo telah mengeluarkan kenyataan rasmi mengenai pendirian AS mengenai Laut China Selatan. Ini dapat dianggap sebagai peringatan keras kepada Beijing mengenai Laut China Selatan.

Jurucakap Kementerian Luar China, Zhao Lijian memalas kenyataan Amerika Syarikat itu, dengan menyatakan bahawa ianya hujahan yang tidak berasas dan bertujuan mewujudkan perselisihan antara Beijing dan negara-negara Asia Tenggara.

Pada pendapat saya, sekiranya Muhyiddin Yassin membangkitkan penyelesaian isu Laut China Selatan dalam ucapan beliau, kita mampu menarik perhatian masyarakat antarabangsa dan menganjurkan pendekatan baru bagi meredakan ketegangan di laluan perkapalan tersibuk di dunia tersebut.

Keamanan di rantau ini digagaskan bersandarkan Zone of Peace, Freedom and Neutrality (Zon aman, bebas dan berkecuali - Zopfan) sejak 1971.

Saya tertanya-tanya apakah kita dapat merumuskan gagasan yang serupa untuk memastikan konflik antara kuasa besar tidak akan menjejaskan landskap geopolitik di rantau ini.

PH jatuh, doktrin Dr M dilupakan

Dr Mahathir pernah mengatakan “lebih baik tiada kapal perang di perairan Malaysia dan di Laut China Selatan."

Bagaimanapun, ‘doktrin Mahathir’ ini akhirnya dilupakan seiring dengan kejatuhan pentadbiran beliau.

Malaysia di bawah kepemimpinan Muhyiddin Yassin harus merangka konsep keselamatan baru berdasarkan gagasan yang serupa.

Dengan demikian, Malaysia berpeluang mempelopori gagasan keamanan baru di Asia Tenggara, dengan kerjasama negara-negara Asean yang lain.

UNGA memulakan sesi ke-75 tanpa pesta temasya berikutan penularan pandemik. Pertama kalinya dalam sejarah diplomasi, UNGA berlangsung secara maya (virtual).

Walaupun ucapan Muhyiddin agak mengagumkan, saya berpandangan beliau tidak ‘merebut peluang’ yang terhidang bagi menampilkan dirinya sebagai pemimpin bertaraf antarabangsa sepertimana pendahulunya.

Sungguhpun begitu, sudah tiba masanya untuk Malaysia memainkan peranan lebih penting dan aktif di PBB seperti suatu ketika dahulu.

RIZAL HAMDAN ialah Pengarah Eksekutif Nadi Center, sebuah badan pemikir.

Tiada ulasan: