"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Video dakwa MP Indonesia ada perempuan, lelaki simpanan muncul

 GLOBAL | Semalam, demonstrasi membantah RUU buruh republik itu, Omnibus Law bertukar rusuhan di Jakarta.

Sementara itu, di media sosial pula muncul video meminta sokongan ahli parlimen dengan iringan dakwaan skandal hubungan sulit.

Dalam satu bebenang, seorang pengguna Twitter @tasyavww berkongsi beberapa klip video yang diambil daripada aplikasi TikTok, yang menurutnya merupakan video yang memaparkan perempuan dan lelaki ahli parlimen Indonesia yang menganggotai Dewan Perwakilan Rakyat (DPR).

“Kumpulan video Tiktok “simpenan” bapak/ ibu DPR,” ciapnya.

• A Thread•

Kumpulan Video Tiktok “simpenan” Bapak/Ibu DPR.

Yang mau nambahin, boleh drop dibawah wkwkw ngakakk bangettttšŸ¤£ pic.twitter.com/KEOleqGEks

— omamamay (@tasyavww) October 9, 2020

“Bapak DPR, masih ingat sama saya,” kata teks tertera pada salah satu klip video berkenaan.

Malah, kebanyakan video turut dimulakan dengan soalan senada.

Kemudian, beberapa video memasukkan kata-kata berunsur ugutan supaya ahli DPR yang dimaksudkan di dalam video masing-masing membatalkan pelaksanaan undang-undang Omni Bus Law yang diluluskan Parlimen Indonesia pada Isnin lepas.

“Tolak Omnibus apa mau saya kasih tau isteri anda,” tulis paparan teks pada video.

“Abang DPR dari partai kuning kesayangan aku, revisi (semak semula) Omnibuslaw nya atau aku aduin ke isteri abang”.

“antu tolak RUU Omnibus law atau bini lu tau?” papar satu lagi tulisan.

Malah, beberapa video turut menayangkan tangkap layar perbualan telefon serta gambar intim dengan individu tertentu dalam klip masing-masing.

Bagaimanapun, Malaysiakini tidak dapat memastikan kesahihan secara bebas mengenai dakwaan, tangkap layar dan gambar tersebut.

Bebenang itu setakat ini sudah diulang ciap sebanyak 12,700 kali dan menerima hampir 27,000 tanda suka.

Semalam, beberapa siri demonstrasi membantah undang-undang berkenaan berlangsung di beberapa wilayah di Indonesia, termasuk di kota Jakarta yang turut mencetuskan rusuhan sehingga merosakkan harta benda awam.

Demonstrasi yang didokong golongan mahasiswa dan Persatuan Buruh Indonesia itu, adalah bagi membantah Undang-undang Omnibus Law Cipta Kerja yang didakwa akan lebih memihak kepada pelabur dan menindas hak pekerja serta alam sekitar.

Undang-undang itu juga didakwa akan mengabaikan hak pekerja, antaranya pengurangan kos pampasan terhadap pekerja yang diberhentikan, pengurangan cuti tahunan, pembatalan peraturan gaji minimum, dan pindaan berkaitan peraturan pekerja kontrak.

Media Indonesia Tempo dan Kompas hari ini melaporkan pandangan pakar perubatan yang bimbang timbulnya kluster baru Covid-19 di republik itu ekoran demonstrasi besar-besaran berkenaan. 

Tiada ulasan: