"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Kerajaan Muhyiddin kini disokong 111 dari 222 Ahli Dewan Rakyat

MALAYSIA DATELINE

Kerajaan Perikatan Nasional pimpinan Tan Sri Muhyiddin Yassin kini hanya bertahan dengan 111 daripada 222 ahli Dewan Rakyat sahaja selepas dua Ahli Parlimen Umno iaitu Tengku Razaleigh Hamzah dan Datuk Seri Nazeri Aziz tidak lagi menyokong kepimpinan beliau.

Hari ini Ku Li mendedahkan usul undi tidak percaya beliau kepada Muhyiddin yang dikemukakan kepada Speaker Dewan Rakyat pada 25 September lalu, dua hari selepas Datuk Seri Anwar mengumumkan beliau mempunyai undi yang cukup untuk membentuk kerajaan.

Sebelum ini, Nazeri mengumumkan beliau tidak menyokong kepimpinan Muhyiddin manakala Umno pula memutuskan untuk mempertimbangkan tidak lagi menyokong kerajaan Perikatan Nasional (PN) pimpinan Muhyiddin jika syarat-syarat mereka tidak dipenuhi.

Dalam surat notis usul undi tidak percaya itu, Ku Li mendakwa, Perdana Menteri telah dua kali enggan membenarkan usul undi tidak percaya ini dibahaskan dengan cara menyenaraikannya di hujung sidang perbahasan.

“Dengan itu, perbahasan terhadap usul tersebut terhalang di samping pengundian terhadapnya tidak dapat dilaksanakan oleh Dewan Rakyat,” kata Ku Li dalam notis usul itu kepada Speaker.

Ku Li juga mendedahkan beliau ditawarkan sebagai Pengerusi Petronas yang beliau sifatkan sebagai “penyogokan politik”.

Ku Li juga mendedahkan jawapan Speaker yang berkata, beliau terikat dengan peraturan yang memperuntukkan urusan kerajaan perlu didahulukan.

Sehubungan itu, Speaker Datuk Azhar Azizan Harun mencadangkan, sokongan seorang menteri diperolehi untuk membolehakn usul itu dibahaskan.

“Perlu saya tegaskan bahawa kedudukan usul undi tidak percaya di dalam Peraturan Mesyuarat Dewan Rakyat bukanlah unik kepada sistem yang kita amalkan.

“Malah, sistem yang di amalkan di Australia juga hampir serupa dengan amalan kita di mana sesuatu usul undi tidak percaya itu tidak akan dipercepatkan perbahasannya tanpa penerimaan oleh seorang Menteri,” kata Azizan dalam kenyataan penjelasan terhadap surat yang didedahkan Ku Li itu.

Tiada ulasan: