"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Remaja 18 tahun disyaki pancung kepala guru tunjuk kartun nabi

AFP 

PARIS: Seorang lelaki berusia 18 tahun yang lahir di Moscow dan berasal dari Chechnya di selatan Rusia, disyaki memenggal kepala seorang guru Perancis menunjukkan kartun Nabi Muhammad kepada pelajarnya, kata sumber kehakiman pada Sabtu.

Lima lagi suspek ditahan di luar Paris pada Jumaat berhubung pembunuhan itu, termasuk ibu bapa seorang pelajar di sekolah guru itu bekerja.

Sumber yang tidak mahu dinamakan berkata, ini menjadikan keseluruhan 9 suspek ditahan setakat ini.

Menurut sumber, kedua-dua ibu bapa yang ditahan itu memberi isyarat tidak bersetuju dengan keputusan guru terbabit menunjukkan kartun berkenaan.

Suspek lain yang ditahan untuk soal siasat ialah ahli dalam lingkaran sosial suspek, tetapi bukannya ahli keluarga.

Penyerang itu ditembak polis dan maut akibat kecederaan dialaminya. Dokumen pengenalan diri ditemui pada mayatnya.

Perancis berdepan satu siri gelombang keganasan Islam sejak serangan keganasan pada 2015 ke atas majalah satira Charlie Hebdo dan sebuah pasar raya Yahudi di Paris.

Pendakwa raya anti-keganasan Perancis berkata, mereka menganggap serangan itu sebagai “pembunuhan dikaitkan dengan organisasi pengganas”.

Serangan itu berlaku di pinggir Paris kira-kira 5 petang berhampiran sekolah menengah di mana guru itu bekerja di Conflans Saint-Honorine, kawasan pinggir bandar di barat laut, kira-kira 30km dari pusat bandar.

Pembunuhan itu mempunyai ciri “serangan pengganas Islam”, kata Presiden Emmanuel Macron ketika melawat tempat kejadian.

Polis berkata, mangsa ialah guru sejarah yang baru-baru ini menunjukkan kartun Nabi Muhammad sebagai sebahagian daripada perbincangan dalam kelas mengenai kebebasan bersuara.

Tiada ulasan: