"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Isu Zulkifli-Khalid perlu diskusi

Herman Samsudeen
Saya sedikit terkejut bila membaca beberapa ulasan pemimpin PKR terhadap tindakan Ahli Parlimen Kulim-Bandar Baharu Zulkifli Nordin yang membuat laporan Polis terhadap Ahli Parlimen Shah Alam, Khalid Samad berhubung isu nama Allah.

Saya melihat masalah ini boleh diselesaikan cara baik dan tidak memerlukan respon yang begitu keras hingga meminta Zulkifli dipecat atau keluar PKR dan masuk Umno. Saya juga tidak bersetuju pandangan Zulkifli yang mahu Khalid dipecat dari PAS.

Semua pimpinan Pakatan yang emosional perlu rasional dan melihat kepada isu sebenar iaitu penggunaan nama Allah. Tidak perlu timbul isu pecat memecat atau desakan-desakan yang boleh merugikan parti dan Pakatan.

Adalah tidak bijak jika terus melabelkan pemimpin yang tidak sependapat dengan kita sebagai agen Umno atau wakil Umno.

Sikap yang sebegini adalah kebudak-budakan dan hanya memberikan kredit kepada Umno. Perkara ini merugikan Pakatan kalau dibiarkan berterusan.

Saya sendiri tidak mengemari cara Zulkifli dan Khalid membahaskan isu ini. Kedua-duanya memalukan parti masing-masing hanya kerana ingin menunjukan yang pandangan mereka itu betul.

Soal betul salah perlu diselesaikan secara muzakarah atau diskusi. Maka lebih elok jika pemimpin PKR dan PAS serta DAP mengambilkan jalan penyelesaian iaitu dengan mengadakan debat atau diskusi antara kedua-duanya.

Kita bukan mahu cari siapa salah atau siapa yang lebih hebat berhujah. Saya yakin, perkara ini ada penyelesaiannya. Yang penting pimpinan Pakatan jangan terjebak dengan konflik ini dengan penuh emosional.

Tiada ulasan: