"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Isu MB Perak: Kenapa 9/2?

Ajijoi
Mahkamah Persekutuan yang bersidang pada 5 November 2009 yang lalu untuk mendengar kes siapa Menteri Besar Perak yang sah masih belum memberikan keputusan mengenai kes tersebut.
Mengapa perlu mengambil masa yang begitu lama untuk diumumkan keputusannya oleh 5 orang panel hakim yang bertugas?

Ada yang mengatakan bahawa keputusan sebenar dipendamkan kerana daripada 5 orang panel hakim tersebut, 3 orang memilih Nizar, 1 memilih Zambry manakala seorang lagi mengambil sikap berkecuali.

Keputusan ini begitu mengejutkan serta menakutkan BN sehingga perlu dilakukan sesuatu bagi memperbetulkan keputusan itu sebelum diumumkan.

Selama 3 bulan keputusan itu dipendam daripada pengetahuan rakyat Malaysia khususnya Perak, mengapa tiba-tiba tarikh 9 Februari dipilih untuk mengumumkan keputusan yang dinanti-nantikan selama ini?

Bagi saya, selama 3 bulan ini, BN terutamanya Umno Perak mengatur strategi dalam menghadapi kemungkinan pembubaran Dun yang sudah pasti tidak dapat dihalang lagi.

Selama 3 bulan inilah segala jentera kerajaan, media perdana dan kerja-kerja 'underground' diatur bagi memastikan sokongan rakyat kembali kepada mereka.

Kesemua sumber kewangan negeri juga dipergunakan sepenuhnya bagi memastikan misi ini berjalan dengan lancarnya.

Ini juga bermakna, Umno dan BN telah bersiap sedia dalam semua perancangan mereka untuk tetap berkuasa di Perak samada cara 'by hook or by crook'.

Persoalan lain yang perlu diberikan perhatian SERIUS adalah "Adakah Pakatan Rakyat telah bersedia untuk menghadapi pembubaran DUN Perak?"

Tiada ulasan: