"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Pakatan bantah Umno anjur 'Juara Rakyat' di sekolah

Jabatan Pelajaran Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur didesak menjelaskan secara khusus sama ada program politik dibenarkan dianjurkan dalam kawasan sekolah.

Desakan itu dibuat oleh pemimpin Pakatan Rakyat bahagian Segambut dalam memorandum bantahan bersama yang diserahkan kepada jabatan itu pagi ini.

Ia ekoran penganjuran program Juara Rakyat Ekspo Pendidikan Jalinan Mesra 1Malaysia oleh Umno bahagian Segambut di Sekolah Menengah Kebangsaan Segambut pada 24 Januari lalu.

Menurut ahli jawatankuasa PAS Segambut, Ishak Sidin, program itu jelas bermotifkan politik berdasarkan sepanduk dan logo parti yang tertera dalam program tersebut.

"Ini dapat dibuktikan melalui wujudnya Khemah Khas 'Jom masuk Puteri', promosi pada sepanduk program yang tertera logo 'Umno' dan 'BN 1Malaysia' serta kehadiran pemimpin BN yang memakai pakaian yang jelas mempunyai logo Umno - BN," katanya ketika memorandum bantahan tersebut, dalam satu sidang media.

"Kami memohon agar tindakan tegas dapat diambil sama ada memastikan keadaan ini tidak akan berulang lagi pada masa akan datang.

Beliau berkata, sekiranya parti politik sememangnya dibenarkan menggunakan kawasan sekolah untuk mengadakan program seperti itu, peluang yang sama juga perlu diberikan kepada parti-parti daripada Pakatan Rakyat.

'Guru tak boleh berpolitik'


"Namun, seperti yang kita semua sedia maklum, Kementerian Pelajaran melalui (timbalan menteri pada masa itu) Datuk Razali Ismail telah mengeluarkan arahan agar guru-guru tidak berpolitik dan tidak membincangkan hal politik di sekolah," katanya lagi.

Program berkenaan dilaporkan telah dirasmikan oleh setiausaha politik kepada menteri Wilayah Persekutuan, M Sazali Kamilan dan turut disertai ketua Umno bahagian Segambut, Datuk Kamarudin Ambak.

Dilaporkan, dalam program tersebut, 66 keluarga masing-masing menerima sumbangan RM100 dan juga kelengkapan sekolah.

"Lebih menyedihkan lagi, program ini telah mendapat sokongan daripada (antaranya) pihak PIBG (persatuan ibu bapa dan guru) sekolah, Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBJK) dan Jabatan Penerangan Malaysia," kata Ishak lagi.

Dalam sidang media yang sama, ahli parlimen Segambut Lim Lip Eng berkata anjuran program Juara Rakyat itu menunjukkan pihak sekolah mengamalkan 'pilih kasih' dalam memberi kebenaran kepada ahli politik untuk menjalankan aktiviti di dalam sekolah.

Katanya, beliau telah dihalang memasuki tiga sekolah di kawasan tersebut pada Oktober tahun lalu untuk mengedarkan topeng muka bagi mencegah jangkitan H1N1 kepada pelajar.

"Sebaliknya saya hanya dibenarkan mengedarnya di luar kawasan sekolah. Itulah layanan yang diberikan kepada saya sebagai ahli parlimen," katanya.
-malaysiakini-

Tiada ulasan: