"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Majoriti yang datang mengusir orang melayu penduduk kampung Chubadak Tambahan itu adalah orang melayu juga?

Kuala Lumpur: Kerja meroboh tujuh rumah setinggan di Kampung Chubadak Tambahan, Sentul di sini kecoh selepas mendapat bantahan daripada daripada penduduk kampung berkenaan, pagi semalam.

Mereka mendakwa tidak menerima sebarang notis daripada Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL) untuk berpindah dan menganggap tindakan itu dilakukan tergesa-gesa.

Anggota penguat kuasa DBKL, Pasukan Simpanan Persekutuan (FRU) dan anggota polis turut berada di lokasi bagi mengawal keadaan sebaik kerja meroboh bermula jam 9 pagi.

Pengerusi Persatuan Penduduk Kampung Chubadak Tambahan, Ramlee Ahmad berkata, kali terakhir penduduk diberi notis mengenai kerja meroboh rumah itu pada Oktober tahun lalu.
Foto
PENDUDUK Kampung Chubadak Tambahan berehat di hadapan rumah selepas kerja meroboh ditangguhkan.

“Mereka tidak menerima sebarang notis daripada pihak berkuasa untuk berbuat demikian, malah sehingga kini pihak pemaju juga tidak memberi sebarang jaminan terhadap tuntutan yang dibuat,” katanya.

Katanya, pegawai yang hadir mendakwa dia menerima arahan berbuat demikian bagaimanapun apabila diminta mengemukakan bukti mereka hanya berdiam diri.
“Sudahlah tidak diberikan notis, cara mereka datang juga seperti kami ini penduduk setinggan yang merampas tanah orang,” katanya.

Difahamkan, mahkamah sudah memutuskan tanah berkenaan bukan setinggan dan menjadi milik penduduk kampung berkenaan.

Ramlee berkata, berikutan keputusan itu, pihak pemaju atau pihak lain yang ingin mendapatkan tanah berkenaan perlu membayar ganti rugi atau pampasan seperti dipersetujui antara kedua pihak.

Berikutan bantahan penduduk itu, kerja meroboh berkenaan ditangguhkan.
-hmetro-

Tiada ulasan: