"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Peristewa ada ADUN di halau

Anaabdullah
Amin Idris pengacara TV Al Hijrah rancangan assalamulaikum berkata ada ADUN di Halau dari sebuah sekolah pusat pemindahan banjir. Kita tidak di mana pusat pemindahan itu. Kelantan ke Terengganu ke.Kita juga tidak mengapa boleh berlaku peristewa itu dalam musibah banjir yang teruk.

Kebetulan Amin Idris menyebut, maka penulis juga ingin berkongsi peristewa yang sama dan pernah berlaku di Terengganu musim musibah banjir besar berlaku di Dungun dan Kemaman.

Unit amal yang bertungkus lumus membantu mangsa banjir dilarang member bantuan kepada mangsa banjir secara bersendirian.

Penulis masih belum lupa setiausaha agung umno Malaysia pernah melarang individu member bantuan makanan kepada gelandangan di Kuala Lumpur.

Larang ini berlaku di Terengganu yang membabit unit amal sangat sangat proaktif membantu mangsa banjir di seluruh Negara, termasuk membantu mangsa banjir di Batu pahiat suatu masa dahulu.

Kali ini unit amal dilarang menghulurkan bantuan kepada mangsa banjir di Terengganu dan tidak dilarang membantu membersih rumah yang ditengelami banjir.

Kita tidak tahu apakah muslihat pihak yang melarang membantu mangsa banjir, sedangkan mangsa banjir memerlukan bantuan, kerana segala keperluan habis hilang sehingga ada yang menyatakan dia hanya sehelai sepingang.

Prihal ada adun yang halau ini bukan sahaja berlaku pada musim banjir melanda satu satu kawasan, malah dalam peristewa ini sering berlaku lebih labih lagi sekolah sekolah di seluruh Negara ini milik kerajaan BN.

Jesteru itu, ADUn PAS sering menjadi mangsa dihalau untuk memasuki sekolah pusat pemindahan banjir, terutama sekali negeri Terengganu dan tidak mustahil ianya berlaku di Kelantan, kerana setakat hari ini menteri besarnya dilarang membaca khutabh solat jumaat.

Tiada ulasan: