"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Projek Batterse Power Station untuk dana PRU?

Projek Batterse Power Station untuk dana PRU?
MALAYSIA DATELINE
Kerajaan Barisan Nasional (BN) perlu bersikap jujur dan mendedahkan secara telus perjanjian membabitkan dua anak syarikat berkaitan kerajaan yang membeli projek Battersea Power Station di United Kingdom.

Timbalan Ketua Pemuda AMANAH Faiz Fadzil berkata,gesaan itu dibuat bagi memastikan Perbadanan Nasional Berhad (PNB) dan Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) tidak berlaku ketirisan membabitkan dana awam bagi memastikan pembelian itu benar-benar mendatangkan keuntungan tinggi kepada rakyat.

Faiz Fadzil
“Pemuda AMANAH ingin mempersoalkan kewajaran PNB dan KWSP membeli phase-2 projek Battersea Power Station sebanyak RM8.7 bilion (1.6 bilion pound) daripada SP Setia dan Sime Darby yang melibatkan pembinaan projek hartanah termahal di London Battersea Park,” ujarnya dalam kenyataan hari ini.


Pada Jumaat lalu SP Setia dalam satu kenyataannya dipetik berkata, PNB dan KWSP merancang membeli aset komersial bernilai £1.61 bilion (RM8.7bilion) yang sedang dibangunkan ketika ini dalam Fasa 2 projek Battersea Power Station.

Kedua-dua dana itu memeterai Perjanjian Dasar Induk dengan Battersea Phase 2 Holding Company – unit milik penuh Battersea Project Holding Co Ltd, yang merupakan syarikat sekutu 40 peratus milik SP Setia Bhd.

Juteru Faiz berpandangan, pembelian itu adalah transaksi hartanah terbesar dalam sejarah UK dimana kosnya dikhuatiri boleh meningkat berlipat kali ganda daripada asal.

Ini menjadikan ianya sangat berisiko terutamanya kepada rakyat Malaysia yang merupakan penyumbang kewangan utama KWSP dan PNB.

“Pembelian stesen janakuasa ini bukan sahaja menimbulkan persoalan sama ada ia bertujuan untuk menyelamatkan (bail out) projek tersebut, bahkan sama ada ia sebagai usaha Kerajaan menggunakan dana awam untuk mendapatkan dana pilihan raya Barisan Nasional (BN) dalam PRU Ke-14.

” Ini memandangkan bayaran yang dibuat mencecah 4 kali ganda daripada pembelian asal oleh SP Setia dan Sime Darby,” ujarnya.

Tiada ulasan: