"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

MSO dedahkan YB PAS yang bakal digugurkan PRU14 nanti

Senarai calon Pas Kelantan bocor?
POLITIK KELANTAN

DARIPADA senarai calon Pas yang bolos, mencatatkan sekurang-kurang sembilan (11) orang wakil rakyat tidak terdapat dalam senarai awal ini membayangkan mereka akan digugurkan sebagai calon dalam pilihan raya akan datang.

Dari jumlah itu tiga wakil rakyat wanita termasuk seorang Exco, manakala selebihnya lelaki. Daripada lapan (8) wakil rakyat lelaki itu dua dikaitkan sebagai orang kuat Husam Musa semasa Adun Salor itu dalam Pas dahulu.

Secara terus terang nama-nama wakil rakyat yang tidak ada dalam senarai berkenaan, atau ditulis dengan perkataan “digugurkan” ialah:
1. Zaki Ibrahim (Kelaboran).
2. Abdul Latif Abdul Rahman (Mengkebang).
3. Abdul Aziz Kadir (Jelawat).
4. Abdul Rasul Mohamad (Bukit Tuku).
5. Abdul Halim Abdul Rahman (Chetok).
6. Muhamad Awang (Gual Periok).
7. Muntaz Md Nawi (Demit).
8. Wan Ubaidah Wan Omar (Kijang).
9. Rohani Ibrahim (Tanjung Mas).
10. Nik Mazian Nik Mohamed (Parlimen Pasir Puteh).
11. Ahmad Baihaki Athqullah (Parlimen Kubang Kerian).

Nama-nama yang dicadangkan untuk mengganti wakil rakyat berkenaan juga disenaraikan. Ia akan didedahkan dalam laporan seterusnya. Tunggu!

Meneliti senarai calon itu apa mengejutkan apabila nama Muntaz Md Nawi yang juga anggota Exco turut sama ditulis sebagai digugurkan.

Kedudukan Zaki Ibrahim sudah diduga awal-awal, namun ketiadaan Abdul Latif Abdul Rahman memeranjatkan. Bersambung. Trims.

TUKAR KAWASAN STRATEGI SELAMATKAN KELANTAN

Daripada senarai calon Pas yang bolos menamakan beberapa orang wakil rakyatnya dipindah kawasan baik daripada kerusi parlimen ke DUN atau sebaliknya.

Antara nama yang disebut sebagai dipindahkan kawasan ialah Mohd Amar Nik Abdullah dikatakan akan dipindah ke kerusi parlimen Pengkalan Chepa, Nasaruddin Daud dari kerusi Meranti ke parlimen Rantau Panjang.

Adun Bukit Panau Abdul Fattah Mahmood ke parlimen Tanah Merah. Adun Pulai Chondong, Zulkifli Mamat ke kerusi parlimen Machang.

Turut sama disebut akan berpindah kawasan ialah Ramli Mamat ke Dun Demit. Adun Pengkalan Pasir Hanifa Ahmad juga disebut akan bertukar kawasan tetapi tidak dinyatakan kawasan mana.

Adun Tawang Hassan Mahmood diletakkan ke kerusi parlimen Bachok.

Setiausaha Badan Perhubungan Pas, Che Abdullah Nawi dipindahkan ke kerusi Kelaboran masih kekal di DUN. Kerusi itu dikira paling selamat untuk Exco pertanian itu.

Sementara ahli parlimen yang akan bertukar ke kawasan DUN ialah Siti Zailah Yusuf ke Dun Gual Periok, Takiyuddin Hassan ke sama ada, Bunut Payung ataupun Tanjung Mas. Ahli Parlimen Bachok Marzuk Shaari ke DUN Tawang.

Ahli Parlimen Pengkalan Chepa Dr Izani Husin dikirimkan ke Panchor, bagaimana pun nama Nik Amar masih ada diletakkan di Pachor sebagai pilihan kedua.

Menurut senarai calon yang bolos itu lain-lain wakil rakyat baik DUN tidak mengalami perubahan termasuk ahli parlimen Pasir Mas, Nik Abduh Nik Abdul Aziz kekal di Pasir Mas.

Meneliti kepada penyusunan itu menjelaskan ia strategi Pas Kelantan untuk mempertahankan kerajaan negeri. Mereka yang ditukar kerusi dari DUN ke parlimen mungkin mereka yang dikategorikan sebagai wakil rakyat "menganggu" kekuatan Pas di kerusi DUN.

Persoalannya pihak manakah bertanggungjawab menyusun calon-calon berkenaan, dan yang menyusun itu tentulah berpendapat mereka dipindah kerusi khasnya meninggalkan kerusi DUN itu tidak diyakini akan wakil itu dapat memberi kekuatan kepada Pas Kelantan.

Apakah ianya dari Jabatan Pilihan Raya Pas Kelantan? Yang penting senarai itu menjadi sumber rujukan utama dalam membuat spekulasi ini.

“Fitnah” seterusnya siapakah muka baru diletakkan oleh Pas dan siapa tokoh luar diimport ke Kelantan. Bersambung. Trims. [wm.kl. 7:59 pm 20/01/18]

Tiada ulasan: