"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

IKLAN Hubungi: gigitankerengga@gmail.com


IKLAN TEKS

IKLAN TEKS Cuma RM10 Sahaja Hubungi: gigitankerengga@gmail.com

Penyokong Najib dan angin Incredible Hulk

ISMAIL HASHIM YAHAYA 
Beberapa hari lepas, sedang saya minum di sebuah restoran di Shah Alam, beberapa rakan lama datang duduk semeja bersembang dengan saya. Kami sering bertemu untuk sembang isu semasa.

Perbualan kami mula-mula berkisar di sekitar hari Raya, balik kampung, kesesakan di lebuh raya. Tiba-tiba Rahim (bukan nama sebenar) membuka bicara mengenai IMDB dan nilai rampasan di rumah mantan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak.

Kami tersentak!. Wajah lemah lembut Salmah (bukan nama sebenar) berubah menjadi `Incredible Hulk’, muka ganas giler. Wajahnya garang dan panas baran secara tiba-tiba.

Katanya, “cuba fikirkan media sosial dan online suka putar belit, Najib tu memang asal orang bangsawan, keturunan orang kaya. Hangpa semua duk percaya buat apa.”

Mengapa Najib jadi sasaran ni macam berdendam, ramai orang bagi derma kat isteri dia apa salahnya.”

Rahim berkata,”apa yang hang duk menggila ni, kena sampok hantu ka, aku cuba cakap nilai rampasan sebagaimana dijelaskan Datuk polis Benggali tu, sensitif betui la.”

Dia berkata “sensitif la main rampas sahaja, geledah semua, kesian Najib dan Rosmah tu.”

Saya mencelah marilah kita tengok fakta asas, manakah pergi wang 1MBD tu sebenarnya, kata nak buat pembangunan untuk rakyat, sekarang ke mana pergi duit tu. Apa hasilnya?

“Bukankah Najib ketuanya, kerajaan PH dan Tun Dr Mahathir nak siasat la, cuba hang beritahu nak siasat siapa lagi, lepas tu depa cari orang yang berkaitan dan berurusan dengan 1MDB ni.”

Dia naik angin terus, mata terbeliak dan muka merah padam sampai pelanggan di restoran pun terkejut dan memerhati kami bertiga.

Katanya,”ini macam sengaja buat pertuduhan buat malu kat Najib, padahal dia sendiri cakap tak tahu menahu, buat siasatan carilah orang lain.”

Salmah berkata, “aku nak baliklah tak pa naik Grab ja.”

Rahim berkata, “Jangan begitu Mah, takkanlah pasai ni pun nak putus persabahatan merajuk la tu.

“Tak da la hang pa duk tuduh macam-macam.” katanya.

“Hang boleh tak sutuju tetapi janganlah naik angin tiga suku macam ni kenapa ni, kita bebas beri pandangan dan kalau tidak setuju bagi hujahan dan janganlaemosi,” katanya.

Jelas saya, “emosi tak akan bawa ke mana, maaf saya cakap ia akan memperlihatkan kebodohan sahaja, hujah dengan mantap penuh tenteram.

“Sudahlah mai balik,” kata Salmah.

“Malaih nak sembang dengan hanpa, nak menang semua. Aku tetap dengan pendirian aku yang
Najib tidak bersalah.”

Saya pun berkata, “Rahim bawak Salmah balik, lain kali kita sembang-sembang,”pesan minum pun tidak.”

Ada juga beberapa ahli Umno yang saya temui kebanyakannya naik angin bila sentuh isu 1MDB dan Najib.

Mereka tidak boleh terima hakikat yang pihak polis datang ke rumah Najib merampas barang-barang dan wang tunai Najib dan isterinya Rosmah.

Mereka cepat sensitif apabila Najib dikaitkan dengan 1MDB. Itulah wacana kalangan ahli Umno dan mereka yang berkhidmat dalam BN dahulu.

Ada yang berkata pendedahan Menteri Kewangan, Lim Guan Eng telah menjejaskan mata wang
dan bursa saham. Ada yang berkata buat apa mendedahkannya dan ia menjejaskan pelaburan asing langsung dan kedudukan ekonomi negara.

Suatu wacana yang berlegar ialah isu bahasa dan orang Melayu. Ramai juga kalangan orang Melayu yang pro kerajaan BN dahulu yang saya temui berkata Melayu akan pupus dianaktirikan contoh macam isu Guan Eng dengan kenyataan media bahasa Mandarin dan kenyataan Menteri Pendidikan, Dr Maszlee Malik yang mengenai kemasukan 10% bukan Melayu ke Matrikulasi.

Apa yang saya tanggapi kebanyakan ahli Umno dan BN tidak mengemukakan hujah yang mantap, malah mereka yang berstatus Profesor dan Phd pun seperti bercelaru, tenggelam punca, jadi lumpuh, hidup dalam penafian, delusi dan tidak menerima amalan politik kleptokrasi.

Mereka tidak dapat menerima realiti yang banyak institusi kerajaan telah menjadi kenderaan tunggangan untuk merompak khazanah negara secara sistematik.

Jika tidak bersetuju mereka perlu membukti secara hipotetikal andainya perkara dibiar berterusan apa yang akan berlaku kepada negara kita. Ramai kalangan yang cepat melatah, naik angin dan emosi hingga sanggup bertumbuk atau hentak meja.

Apakah mereka masih bersetuju dengan amalan politik wang dan rasuah yang berleluasa sebelum ini?

Sehingga sekarang saya masih tidak menemui hujah mantap untuk tidak mengaitkan Najib dengan kleptokrasi dan 1MDB.

--------------
Penulis adalah pensyarah Jabatan Komunikasi, Fakulti Komunikasi, Seni Visual dan pengkomputeran, Universiti Selangor (Unisel).

Tiada ulasan: