"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

TH mula pamer prestasi positif selepas pengstrukturan semula - Dr. Zaharuddin Abdul Rahman

MALAYSIA DATELINE
Penasihat Syariah Kewangan Islam, Dr. Zaharuddin Abdul Rahman D berkata, pengstrukturan semula yang dilakukan oleh Tabung Haji (TH) telah mula menunjukkan kesan-kesan positif yang meyakinkan.

Jelas beliau, pengurusan korporat sangat penting dalam tadbir urus TH, justeru apa yang telah dilakukan oleh TH melalui pengstrukturan semula itu telah mula dilihat kesannya dalam jangka sederhana.

Katanya, pembentangan laporan kewangan suku pertama tahun 2019 oleh TH baru-baru ini merupakan satu sejarah kerana sebelum ini TH tidak pernah membuat pembentangan seperti itu.

“Kali ini TH telah membuktikan ketelusan yang cukup hebat dan kita dapat lihat di situ bahawa terdapat 91 ribu akaun baharu dibuka, ada keuntungan bersih untuk tiga bulan pertama sebanyak 440 juta, dan ini merupakan suatu perkembangan yang positif.

“… walaupun dalam keadaan kesan pengstrukturan itu baru bermula,” kata beliau dalam program TH – Amanah dan Masa Depan di radio Nasional FM pada 23 Mei lalu.

Katanya lagi, umum juga dapat melihat bahawa TH mendapat RM4.3 bilion melalui pendeposit baharu walaupun ada juga pendeposit yang keluar.

Biarpun memang ada pendeposit yang keluar dari TH iaitu berjumlah RM4.6 bilion, namun kata beliau, ia tidak mendatangkan masalah besar buat TH kerana pendeposit yang keluar itu adalah mereka yang menyimpan bagi tujuan melabur bukan untuk menunaikan haji, katanya.

Selain daripada itu tambahnya, jaminan dan sokongan yang diberikan oleh kerajaan juga adalah sangat baik.

“Aset-aset yang dijual kepada SPV atau Urus Harta Jemaah Sdn. Bhd itu, kalaulah ada yang berkembang dengan pantas, TH mempunyai hak untuk mendapatkannya semula dalam perjanjiannya dengan kerajaan.

“Saya dimaklumkan bahawa semua urusan jual beli TH ini telah didokumenkan, dan bukan hanya kenyataan politik menteri,” tambah presiden Pertubuhan Multaqa Asatizah dan Du’at (Murshid) itu.

Semua ini adalah perkembangan yang sangat baik jelasnya.

Ujar Zaharudin, suatu perkembangan yang positif juga ialah kesemua ahli Lembaga Pengarah kini tidak ada ada ‘orang politik’ kerana katanya, umum mengetahui orang politk selalunya mempunyai strategi yang ‘pelik-pelik’ yang mungkin tidak sihat bagi strategi korporat tetapi menguntungkan orang politik.

Tiada ulasan: