"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Bara ekstrem dalam 'sekam' PAS

Pujangga Ramadzan

ULASAN | Sekali lagi Presiden PAS Abdul Hadi Awang menggunakan medium tulisan untuk memanfaatkan kemahiran beliau - memberi penjelasan sekali gus amaran.

Melalui kata-kata dan dalil-dalil dalam tulisannya semalam Abdul Hadi menggambarkan bahawa partinya saling tidak tumpah adalah jemaah yang digambarkan Allah SWT dalam firman-Nya tentang orang yang beriman.

Abdul Hadi - pada masa sama - memberi peringatan bahawa individu atau kumpulan yang berada di luar lingkungan yang disenanginya ialah golongan batil, munafik, syaitan bisu dan seumpamanya.

Beliau berbicara soal walak dan taat, tetapi kesimpulannya ialah mudah: hanya PAS berada di pihak yang benar, manakala selain itu semuanya batil.

Beliau langsung tidak membuktikan apakah PAS dan pimpinannya menepati apa yang Allah dan Rasulullah mahukan lewat ayat-ayat yang dibentang.

Membaca kupasannya tentang makna dan maksud walak serta taat dengan pelbagai ayat al-Quran dan hadis Nabawi boleh membawa anggota partinya dibuai fantasi bahawa betapa hebatnya presiden mereka, dan maha benarnya perjuangan mereka.

Mereka akan berimpian apa yang disebut oleh Allah dan Rasulullah itu, "itulah kami pada akhir zaman ini, bukan jemaah lain, bukan parti lain, bukan ulama lain."

Lega dan bersyukur

Abdul Hadi bagaimanapun tidak gagal untuk menggunakan kisah yang bersusur galur baik dan sahih sebagai hujah untuk mengabsahkan dakwaannya bahawa hanya PAS itu yang benar.

Dalam kes tulisan tersebut, beliau menggunakan hujah-hujah untuk menghalalkan walak secara membuta tuli kepada anggota PAS.

Mudah sahaja lojiknya. Kami parti Islam, kami perjuangkan Islam. Apabila sahabat sendiri berwalak sedemikian rupa maka sahlah dan halal jugalah walak kami.

Anda boleh nampak kaitannya?

Oleh kerana sahabat pun sedemikian, maka terbuktilah kami di pihak benar.

Jika anda tidak nampak kaitannya, saya juga tidak. Tapi begitulah Abdul Hadi menggunakan sirah nabi untuk membenarkan kerja buat parti dan pimpinannya.

Apakah walak kepada pimpinan itu harus - malah wajib - walaupun dalam persoalan 'dedak' Umno? Apakah walak itu wajib ketika pimpinan bebas berbohong demi parti? Itu contoh soalan-soalan yang sangat bagus di sini.

Kata ahli mereka, sirah-sirah nabi dan kisah sahabat tadi membenarkan apa yang dilakukan oleh PAS, pemimpin dan anggotanya. Lalu mereka pun lega dan bersyukur.

Jika anda ragu-ragu dakwaan penulis, dipersilakan membaca komen pengikut Abdul Hadi pada artikelnya di akaun Facebook beliau.

Dan seperti biasa, Abdul Hadi akan menyerang anggota parti lain yang pernah menyertai PAS. Naratifnya sangat mudah - tapi amat bahaya.

Seseorang itu wajib kekal bersama PAS kerana Islam adalah akidah perjuangannya. Justeru haram bagi anggota PAS berhijrah ke mana-mana parti lain kerana perjuangan mereka bukan berasaskan Islam.

Di sinilah tapak pengembangan fahaman ekstrem anggota PAS bermula. Mereka berpegang kepada fahaman bahawa "kami kekal dengan PAS kerana Islam, manakala kami melawan dan menyerang semua yang meninggalkan PAS kerana mereka meninggalkan perjuangan Islam!"

Baca Hadi ingatkan ahli PAS tentang 'syaitan bisu'

Untuk menyokong dakwaan itu, Abdul Hadi menyentuh soal walak kepada bukan orang Islam. Beliau menulis bahawa diharamkan berwalak kepada bukan Islam dengan merujuk hujah itu kepada ayat 9 surah al-Mumtahanah.

Menurut perkiraan penulis, pemilihan ayat itu tidak tepat. Siapakah bukan Islam - khususnya parti selain PAS - di Malaysia yang memerangi Islam dan umat Islam serta mahu mengeluarkan umat Islam dari bumi bertuah ini?

Maka demi membenarkan penggunaan ayat tersebut dengan tujuan halus untuk menghalang anggota PAS meninggalkan parti itu serta bersama parti lain, maka disebarkan bahawa parti seperti DAP memusuhi Islam, membenci umat Islam dan mempunyai cita-cita mahu menghancurkan Islam.

Lain pula sikap mereka apabila mahu berbaik-baik dengan parti bukan Islam yang disenangi mereka seperti MCA dan MIC. PAS tidak pun merujuk ayat tadi untuk membuat pendirian, sebaliknya membugar ayat-ayat tentang taawun dengan bukan Islam, tentang tahaluf dan seumpamanya.

Lebih malang, Abdul Hadi memberi huraian yang salah pada ayat ke-138 dan 139 surah an-Nisa' apabila mendakwa Allah melabelkan sifat munafik terhadap seseorang yang mengharapkan kemenangan dengan berwalak kepada bukan Islam.

Itu amat tidak tepat.

Label munafik itu diberikan Allah kepada golongan yang memang berpura-pura memeluk agama Islam. Cuba undur satu ayat sebelumnya.

Susah nak percaya

Pada ayat ke-137, Allah menceritakan perbuatan golongan batil yang keluar masuk Islam. Akhirnya terus kekal dalam kekufuran. Maka merekalah yang bakal menerima azab yang sangat pedih itu.

Kemudian Allah menegaskan - seperti yang diungkap Ibnu Kathir - bahawa golongan munafik yang memiliki sifat yang sama, akan diazab dengan pedih juga.

Apakah ada golongan sedemikian dalam negara kita pada hari ini? Apakah Abdul Hadi berani mendakwa ada anggota parti-parti PH yang telah keluar daripada Islam?

Allah menjelaskan melalui ayat ke-139 itu tentang sifat dan bukti golongan munafik iman tadi apabila hakikatnya mereka hanyalah berwalak kepada bukan Islam. Itulah sifat golongan munafik.

Merenung banyak kali tulisan itu, saya mengagak bahawa ia sebenarnya bukan tulisan disediakan Abdul Hadi. Sukar menerima hakikat bahawa Abdul Hadi terkhilaf dalam memahami ayat-ayat tadi, sedang kita tahu beliau alim dalam ilmu mentafsir ayat-ayat Allah.

Seterusnya, apa sangkut-pautnya ayat-ayat itu dengan situasi politik Malaysia pada hari ini? Sebenarnya tiada. Melainkan PAS sedang membina fahaman ekstrem tanpa sedar bahawa selain parti itu, semuanya adalah golongan yang sedang berwalak kepada orang bukan Islam dan tergolong dalam golongan munafik.

Kerana itulah konklusi Abdul Hadi tertulis sebegini:

"Maka cukuplah bagi ahli PAS memahami secara nyata, betapa mereka yang telah meninggalkan perjuangan Islam tanpa pedulikan wala’ dan taat kepada jemaah menjadi syaitan-syaitan bisu yang pengecut terhadap musuh dan berani terhadap Islam."

Kita terdengar laungan seperti: perjuangan Islam itu hanya ada dalam PAS, hanya jika bersama PAS. Titik.

Itulah ekstremnya PAS yang tidak disedari oleh anggota parti itu sendiri.

PUJANGGA RAMADZAN ialah pelayar laman sosial yang memiliki minda kritis terhadap pewalakan ekstrem, selain menolak amalan taasub yang tebal dalam masyarakat Muslim.

Tiada ulasan: