"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Kerajaan pimpinan Muhyiddin diselubungi ketidakpercayaan

MALAYSIA DATELINE
AJK Pimpinan Nasional AMANAH, Mohamed Hanipa Maidin berkata, keabsahan kabinet Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin yang ditubuhkan melalui kerajaan pintu belakang itu akan diragui bahkan sampai bila-bila.

Kata beliau, biarpun manifesto bukan keperluan mandatori, namun ia menjadi pegangan rakyat untuk melihat pencapaian sesebuah kerajaan dengan merujuk kepada manifesto yang dibuat setelah berunding dengan rakyat.

“Dengan mempunyai manifesto, kerajaan terikat dengan tanggungjawab, untuk menunaikan segala janji yang dibuat dalam manifesto tersebut.

“Dari situlah timbulnya tanggapan pentadbiran yang baik dan kerajaan yang bertanggungjawab,” kata beliau yang merujuk kepada kerajaan pimpinan Muhyiddin yang tidak mempunyai manifesto.

Selain itu kata Hanipa, ketiadaan jawatan Timbalan Perdana Menteri adalah jelas bertentangan dengan contoh yang diambil daripada persidangan perlembagaan Wesminister.

Jelas beliau, ia barangkali membuktikan bahawa Muhyiddin berhadapan dengan kesukaran memilih dan melantik timbalan perdana menteri yang dipercayai.

“Menurut pandangan saya, tidak keterlaluan untuk menyimpulkan bahawa kerajaan beliau diselubungi dengan ketidakpercayaan yang tinggi. Justeru, senario sebegini bakal menyumbang ke arah ketidakstabilan.

“Umum mengetahui bahawa kerajaan yang tidak stabil tidak baik bagi ekonomi, sekali gus menghalang pelabur luar datang ke Malaysia,” kata Ahli Parlimen Sepang itu.

Ujar beliau, sebaik dilantik sebagai PM, Muhyiddin berjanji kepada semua rakyat, menerusi ucapannya di kaca tv, bahawa kabinetnya hanya akan terdiri daripada mereka yang layak dan berintegriti.

“Apakah kita boleh menghubungkan integriti dengan tindakan khianat?

“Suka atau tidak, beliau hanya mampu membentuk kerajaan setelah berjaya menghianati mandat rakyat,” kata beliau.

Perkara tersebut, jelas Hanipa, merupakan fakta yang tidak boleh dipertikaikan.

Tiada ulasan: