"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Tulisan bekas SU Akhbar Menteri Kesihatan ‘disekat’ kerana kritik Azmin

MALAYSIA DATELINE
Kerana tindakannya mengkritik pengakuan kerajaan bahawa “Langkah Sheraton” dibuat untuk kepentingan kerajaan dan negara, sesaorang telah membuat laporan kepada Facebook menyebabkan tulisan itu tidak lagi boleh dilihat oleh orang ramai.


Ini kerana, Facebook telah mengambil tindakan menyekat tulisan itu sehingga siasatan mereka selesai.

Inilah yang berlaku kepada tulisan bekas Setiausaha Akhbar kepada bekas Menteri Kesihatan, Ismail Amsyar yang mengkritik pengakuan Menteri Kanan Datuk Seri Mohamed Azmin Ali.

Ismail memberitahu Malaysia Dateline, sesaorang dipercayai membuat laporan kepada Facebook kononnya beliau membuat tulisan yang berlawanan dengan ‘community standard’ telah menyebabkan tulisan itu disekat oleh Facebook.

Tulisan Ismail yang kini tidak lagi boleh dilihat oleh orang ramai selepas sesasorang yang berkuasa membuat laporan mengenainya kepada FB. Ia hanya boleh dilihat kembali pada jam 10.15 pagi ini selepas berita ini tersiar.

Azmin dalam satu kenyataannya mendakwa, langkah Sharaton dibuat dengan cara mereka mengambil risiko untuk kepentingan rakyat (Taking risks for sake of the rakyat) telah dikecam oleh Ismail melalui postingnya dalam facebook beliau.

“Sejujur mana kamu apabila berkata ‘Langkah Sheraton’ dibuat untuk kepentingan rakyat dan negara,” soal Ismail dalam tulisannya melalui facebook itu dengan mengepilkan laporan yang dibuat oleh akhbar The Star itu.

Bagi beliau, pihak yang patut diberikan pengiktirafan dan pujian adalah kakitangan Kementerian Kesihatan Malaysia, pegawai Imigresen dan Polis.

“Mereka adalah petugas barisan depan sebenar yang mempertaruhkan nyawa mereka,” kata Ismail mengecam kenyataan Azmin yang mendakwa mereka mempertaruhkan diri mereka dengan “Langkah Sheraton” demi kepentingan rakyat.

Azmin dalam kenyataannya sebagaimana dilaporkan oleh The Star berkata, “Sebagai barisan depan dalam krisis Covid-19, kami terpaksa meletakkan diri kami dalam risiko kerana terpaksa berdepan secara langsung dalam mesyuarat untuk menyelesaikan wabak itu.”

Menurut Ismail yang saban hari bersama Menteri Kesihatan Datuk Seri Dr Dzulkefly Ahmad, bagi membuat komunikasi dengan orang ramai bagi menangani Covid-19, kenyataan Azmin itu sangat tidak boleh diterima.

“Bagaimana kamu meletakkan agenda politik lebih utama berbanding kepentingan rakyat dan dalam masa yang sama berkata, “kami lakukan ini untuk rakyat dan keselalamatan negara

“Adakah kamu sedar, ketika kamu sibuk di Sheraton, Covid-19 sedang dalam proses menjadi wabak.

“Kamu menarik plug ketika kami sedang berusaha bersungguh-sungguh untuk mengawal Covid-19. Kami terpaksa menghentikan kerja kami secara mengejut hanya untuk membolehkan kamu memenuhi agenda politik kamu.

“Kami sungguh kesal kamu mengenepikan semua ini,” tulis Ismail jam 3.04 Isnin .

Ekoran Langkah Sharaton, kata Ismail, Kementerian Kesihatan telah berjalan secara ‘auto pilot’ selama dua minggu dan banyak perkara telah berlaku ketika pembentukan kerajaan itu.

“Salah satu darinya adalah kluster Masjid Sri Petaling,” kata Ismail lagi merujuk kepada kluster yang kini menjadi kumpulan terbesar disahkan sebagai positif Covid-19.

Tiada ulasan: