"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Sila ganti menteri cap ayam ini


Malaysiakini
Menteri Kesihatan baru, Dr Adham Baba dikritik kerana dikatakan menyebarkan maklumat yang salah mengenai cara membendung jangkitan Covid-19, dengan menggalakkan meminum air suam yang menurutnya dapat menghalang virus tersebut.

Pengguna Twitter merujuk kenyataan Adham dalam bual bicara yang disiarkan di TV1 petang semalam, dengan ada yang menggesa Adham supaya meletakkan jawatan atau tidak membenarkannya mengeluarkan sebarang kenyataan.

Bekas Pengerusi Bersih, Ambiga Sreenevasan mencadangkan jawatan menteri kesihatan kembali dipegang oleh bekas menteri kesihatan sewaktu pentadbiran kerajaan Pakatan Harapan, Dzulkefly Ahmad. Dzulkefly dipuji atas cara beliau menangani krisis kesihatan negara ketika memegang jawatan itu.

"Ia tidak kelakar. Kita patut kembalikan semula Dr Dzul (Dzulkefly) untuk berkhidmat kepada negara. Kita menghadapi krisis dan ini merupakan jalan penyelesaian yang jelas. Kerajaan sepatutnya melupakan isu politik dan memastikan kita (rakyat) dalam keadaan selamat!" ciapnya.

Hantaran tersebut sebagai respons balas kepada ciapan bekas timbalan menteri PH, Hannah Yeoh.

Ahli Parlimen Segambut itu berkata, Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM) sepatutnya melakukan perkara yang sewajarnya ketika negara sedang dalam keadaan kritikal.

Beliau juga menyarankan supaya stesen TV berhenti menjemput Adham untuk memberikan pandangannya lagi.

"Rakyat Malaysia tidak memerlukan lebih banyak kekeliruan lagi,” ciapnya.

Sementara itu, penganalisis Institut Kajian Strategik dan Antarabangsa (Isis), Harris Zainul, meminta supaya Perdana Menteri Muhyiddin Yassin menggantikan menteri kesihatan barunya itu kerana "menyebarkan maklumat palsu".

“Dia perlu melepaskan jawatannya kerana menyebarkan maklumat palsu, Muhyiddin Yassin. Dia tidak layak untuk menjadi seorang jurucakap, apatah lagi sebagai seorang menteri," katanya.

Dalam satu ciapan yang agak kasar dari seorang pengguna Twitter, Noraishah Mydin Abd Aziz berkata Adham "tidak sama nilai dengan 29 orang jururawat”.

Ia merupakan ciapan balas daripada seorang pengguna media sosial yang merujuk kepada gaji bulanannya sebagai menteri yang disamakan dengan gaji bulanan 29 orang jururawat.

"Tidak, Adham Baba tidak sama nilai dengan 29 orang jururawat. Lebih baik mempunyai seorang jururawat daripada 29 orang (yang seperti) Adham Baba," katanya.

Ketika wawancara di saluran televisyen RTM TV1 semalam, Adham menasihatkan orang ramai minum air suam sebagai petua bagi menghalang jangkitan Covid-19.

"Virus ini tak suka panas. Jangan (air) panas sangat lah.

"Virus ini akan dinyahkan, disingkir, dan di perut. Kalau masuk perut ada asid, dia kalah.

"Yang penting kita mesti singkirkan virus ini dari kerongkong sebelum dia boleh masuk ke paru-paru. Virus ini dia suka paru-paru bawah," katanya sambil minum air.

Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO) juga telah menolak mitos yang sama pada 26 Februari lalu.

"Walaupun mengekalkan kandungan air dalam badan dengan minum air adalah penting untuk kesihatan keseluruhannya, namun ia tidak menghalang jangkitan koronavirus," kata WHO Pasifik Barat pada hantaran di Twitter.

Tiada ulasan: