"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Menteri PN kurang berfungsi netizen cadangkan Dr Noor Hisham sebagai Menteri Kesihatan

MALAYSIA DATELINE
Selepas mantan Menteri Kesihatan, Datuk Seri Dr Dzulkefly Ahmad dipuji oleh pengguna media sosial kini, Ketua Pengarah Kesihatan Datuk Dr Noor Hisham Abdullah pula menjadi pujaan netizen.

“Saya cadangkan Datuk Dr Noor Hisham ni jadi Menteri Kesihatan,” tulis Noor Azizah Tahir melalui facebook beliau.

Bagi ramai pihak, cadangan sebegini bukan perkara baru kerana sebelum ini banker telah dilantik sebagai Menteri Kewangan manakala Mufti pula dilantik sebagai Menteri Agama.

“Apa salahnya kita lantik Datuk Dr Noor Hisham sebagai Menteri Kesihatan bagi menggantikan menteri yang ada,” tulis seorang netizen.

Dr Noor Hisham sentiasa terlibat dalam pelbagai krisis negara dari penembakan MH17, banjir besar di Kelantan, wabak di kalangan Orang Asli Kuala Koh, pencemaran di Pasir Gudang dan terkini Covid-19.

Cadangan ini datang ketika pelbagai kecaman dibuat terhadap Menteri Kesihatan yang ada, Dr Adham Baba.

Antaranya beliau diserang ketika mengajar orang ramai memakai toping muka ketika beliau sendiri terpaksa diajar bagaimana cara mengikat toping muka tersebut.

Peringatan terbaru Dr Noor Hisham agar patuh arahan, duduk di rumah untuk elak gelombang ketiga Covid-19 dianggap orang ramai sebagai terbaik.

“Hari ini adalah hari pertama Perintah Kawalan Pergerakan di negara kita. Dengan kata-kata mudah, sila duduk di rumah dan jarakkan diri daripada orang lain,” katanya dalam hantaran di Facebook.

Beliau menggesa agar masyarakat membantu Kementerian Kesihatan dengan memainkan peranan masing-masing ke arah memutuskan rangkaian jangkitan Covid-19.

“(Ini) kerana setiap individu bertanggungjawab untuk mengambil segala langkah berjaga-jaga demi keselamatan diri dan keluarga,” katanya.

Menegaskan bahawa kegagalan bukan pilihan dalam soal menangani Covid-19, Dr Noor Hisham turut memperkatakan tentang bahaya yang mungkin muncul jika masyarakat mengambil sikap sambil lewa.

“Kita mungkin menghadapi gelombang ketiga virus ini yang seterusnya akan menjadi lebih besar seperti tsunami lebih-lebih lagi jika kita mempunyai sikap tidak kisah,” katanya.

Beliau mengakhiri hantaran itu dengan pesanan berikut kepada orang ramai, “Duduk di rumah dan jangan keluar.”

Tiada ulasan: