"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Anwar umum majoriti kukuh, 'kerajaan Muhyiddin jatuh'

Presiden PKR Anwar Ibrahim mengumumkan bahawa mempunyai sokongan majoriti ahli parlimen untuk menubuhkan kerajaan persekutuan.

Ahli Parlimen Port Dickson itu membuat pengumuman itu di Hotel Le Meridien, Kuala Lumpur hari ini.

Menjawap soalam wartawan, beliau berkata majoriti yang diperolehi adalah konklusif dan bukannya majoriti tipis.

“Bukan, empat, lima atau enam (kerusi) tetapi majoriti,” katanya sambil menambah ahli parlimen yang menyokongnya terdiri daripada pelbagai parti.

Anwar juga memberi jaminan bahawa dia ada dokumen tetap yang tidak boleh diragui bagi membuktikan bahawa diakini mempunyai majoriti untuk menubuhkan kerajaan baru.

Diasak wartwan untuk maklumat lanjut, Anwar berkata, butiran akan hanya diberikan selepas dia mengadap Yang di-Pertuan Agong yang sekarang berada di Institut Jantung Negara.

“Kerajaan pimpinan (perdana menteri) Muhyiddin Yassin telah jatuh. Maklumat selanjutnya akan saya maklumkan lepas mengadap baginda Agong dalam masa terdekat insya-Allah.

“Pentadbiran ini pasti wakili semua rakyat. Majoriti Melayu bumputera dan perwakilan dari semua kaum di negara kita," katanya.

“Kerajaan pimpinan (perdana menteri) Muhyiddin Yassin telah jatuh. Maklumat selanjutnya akan saya maklumkan lepas mengadap baginda Agong dalam masa terdekat insya-Allah.

“Pentadbiran ini pasti wakili semua rakyat. Majoriti Melayu bumpitera dan perwakilan dari semua kaum di negara ktia.

Menurut Anwar, dia dijadual mengadap Al-Sultan Abdullah Ri’ayatuddin Al-Mustafa Billah Shah Selasa lalu tetapi Seri Paduka sedang menjalani rawatan.

Namun katanya, perkembagangan politik negara itu telah disampaikan melalui telefon.

Mengulas lanjut, Anwar berkata kerajaan barunya akan tetap menjunjung prinsip perlembngaan.

“Kita iktiraf kedudukan Islam, kedaulatan Raja-raja Melayu, memartabtkan bahasa Melayu sebagai bahasa rasmi dan kedudukan istemewa orang Melayu dan bumiputera, di samping jaminan tegas mempertahan hak rakyat pelbagai kaum.

“Akhir sekali, saya mohon semua rakayt bersabar dan mendoakan kesembuhan Agong,” katanya.

Tiada ulasan: