"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Warisan Plus dahului GRS menjelang hari mengundi, kata Ilham Centre

SITI NUR ZAWANI MISCON
Badan Penyelidik Ilham Centre menjangkakan Warisan Plus bakal mendahului Gabungan Rakyat Sabah (GRS) pada Pilihan Raya Negeri (PRN) yang berlangsung esok.

Hasil kajian lapangan yang diperolehi dari panel penyelidik mendapati, Warisan Plus mendahului dengan 23 kerusi yang boleh dikatakan kerusi ‘clear winner’ dikuti rapat dengan GRS sebanyak 19 kerusi.

Selebihnya, terdapat 31 kerusi yang menjadi rebutan semua pihak termasuk calon Bebas dan parti lain, kata Mohamad Hisomuddin Bakar, Pengarah Eksekutif Ilham Centre dalam satu kemyataannya.

“Kerusi dalam kategori 50-50 ini merupakan penentu kepada mana-mana pihak untuk mencukupkan jumlah majoriti mudah sebanyak 37 kerusi bagi membentuk Kerajaan Negeri yang baharu.

“Daripada 31 kerusi kategori 50-50 ini, terdapat 14 bilangan kerusi yang cenderung kepada Warisan Plus berbanding 5 kerusi yang cenderung kepada GRS.

“Manakala lagi 12 kerusi adalah yang betul-betul sengit sehingga tidak dapat ditelah,” katanya menerusi satu kenyataan hari ini.

Untuk rekod, Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin mengumumkan gabungan parti yang disertai Barisan Nasional (BN), Perikatan Nasional (PN) dan Parti Bersatu Sabah (PBS) akan dikenali sebagai Gabungan Rakyat Sabah (GRS).

Sementara itu menurut Ilham Centre, Pilihanraya ini masih lagi menjadi medan yang terbuka bagi GRS dan Warisan Plus sehinggalah peti undi ditutup pada jam 5.30 petang pada Sabtu 26 September 2020.

Menurutnya, mana-mana pihak yang berjaya memberi imbuhan dan pujukan kepada pengundi pada saat-saat akhir mampu menjadi faktor kemenangan kepada mereka.

Tiada ulasan: