"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Kertas siasatan ambilalih Menara KL diserah pada peguam negara, kata Azam

Mohamad Fadli

PUTRAJAYA: Siasatan berhubung pembelian dan pengambilalihan Menara Kuala Lumpur (Menara KL) sudah diserahkan kepada Jabatan Peguam Negara, kata Ketua Pesuruhjaya Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) Azam Baki.

“Siasatan telah lengkap dan telah dikemukakan pada peguam negara… tunggu masa terdekat keputusan daripada peguam negara,” katanya pada sidang media di Ibu Pejabat SPRM.

Pada 7 Jan lalu, SPRM menahan dua pengarah kanan syarikat bagi membantu siasatan pembelian saham dan pengambilalihan konsesi Syarikat Menara KL yang didakwa membabitkan rasuah bernilai ratusan ribu ringgit.

Individu bergelar ‘Datuk’ berusia antara 49 dan 59 tahun itu direman bagi membantu siasatan.

Skop siasatan SPRM menjurus sama ada wujudnya elemen rasuah dalam penjualan 100% saham TM dalam Syarikat Menara KL Sdn Bhd (MKLSB) kepada Hydroshoppe Sdn Bhd (HSB) pada Oktober 2022.

Pengguna akaun Twitter, @FreeMsian, menggambarkan Menara KL sebagai “cash cow”, sambil menyatakan struktur tarikan pelancong itu menjana pendapatan RM66 juta pada 2019 dan merekodkan keuntungan bersih sebanyak RM25 juta.

Pengguna itu juga membangkitkan soal pemindahan 10 juta saham MKLSB tidak dihebahkan kepada umum.

Hydroshoppe turut didakwa merupakan syarikat bermasalah yang dalam proses dinyahsenarai oleh Suruhanjaya Syarikat Malaysia (SSM) kerana tidak aktif sejak 14 tahun lalu, namun secara tiba-tiba “mendapat talian hayat” daripada TM.

@FreeMsian juga membuat dakwaan mengaitkan perkara itu dengan Annuar Musa yang ketika itu adalah menteri komunikasi dan Multimedia. Bagaimanapun, Annuar menafikan terlibat kerana tender pengambilalihan tertakluk di di bawah Unit Kerjasama Awam Swasta, Jabatan Perdana Menteri (Ukas) pada ketika itu di bawah Mustapha Mohamed.

Pada 29 Dis lalu, TM dalam kenyataannya, berkata keputusannya tidak lagi memegang konsesi bagi pengurusan Menara KL dibuat kerana mahu menumpukan kepada perniagaan terasnya iaitu perkhidmatan telekomunikasi.

Syarikat berkaitan kerajaan itu juga menafikan dakwaan bahawa rancangan berkenaan dibuat secara senyap-senyap.

Menurut TM, perubahan dalam pegangan saham Menara Kuala Lumpur Sdn Bhd, yang merupakan syarikat yang menguruskan Menara KL, telah dimaklumkan kepada Bursa Malaysia melalui pengumuman kewangan TM pada suku ketiga 2022.

Tiada ulasan: