"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Malaysia Semakin Hari Semakin Kotor

A Kadir Jasin
SEORANG gadis Melayu yang menumpang di rumah saya berkata, Malaysia kotor. Saya kata, Malaysia lebih kotor sekarang daripada beberapa tahun lalu.

Antara puncanya adalah beberapa kerajaan negeri di perintah oleh pembangkang dan kerajaan pusat oleh Barisan Nasional dan sikap rakyat Malaysia yang semakin cabul.

Pokok pangkalnya duit, kecekapan pemerintah dan kakitangan awam serta sikap orang ramai. Semakin masa berlalu, kesemuanya semakin menurun.

Kabinet dan Exco kerajaan negeri – tak kira BN atau Pakatan Rakyat - cakap bukan main hebat. Janji itu dan ini. Tapi, macam ayam jantan yang nyaring berkukuh, ekor disalut tahi. Datuk-Datuk Bandar pun sama. Banyak cakap dan gila glamor. Tapi bila hujan lebat, berlaku banjir kilat sebab parit dan longkang tersumbat. Tutup longkang, tutuplah mata.

Sekarang saya tidak ambil kisah sangat dengan persekitaran yang penuh dengan sampah sarap, tikus berkeliaran di Damansara Uptown dan jalan berlopak di sana sini.

Saya pasrah dan, setakat terdaya, saya cari penyelesaian sendiri. Saya pasang perangkap tikus di rumah. Bila memandu, saya berhati-berhati kerana ada lubang kalau jatuh pecah tayar kereta dan silap-silap patah spring.

Mungkin saya akan jadikan masalah sampah sarap, tikus, anjing liar dan jalan berlopak sebagai salah satu perkara dalam manifesto pilihan raya saya.

Kalau parti politik boleh buat manifesto pilihan raya janji itu dan ini, pengundi pun boleh buat manifesto tuntut itu dan ini.

Dan kenapa gadis itu hairan dengan Malaysia yang kotor? Sebab pada usia lapan tahun dia dibawa oleh ibu bapanya menetap dan belajar di New Zealand di mana rakyat jelata dan pemerintahnya amat mengambil berat mengenai kebersihan dan disiplin.

Berbanding New Zealand kita kotor. Tapi kalau banding dengan India, Negeri Thai, Indonesia dan Burma, kita kira ok. Kita bolehlah kata kita antara negara terbersih di Asia.

Di Malaysia, kita cakap saja mengenai kebersihan. Yang Islam ambil wuduk lima kali sehari bersihkan diri, tapi ramai tidak peduli kebersihan persekitaran. Tandas sesetengah masjid, alahai malunya. Bangsa lain pula buka kilang tepi sungai atau tasik dan buang sisa industri ke dalamnya.

Mungkin tepat lirik lagu pelancongan “Malaysia truly Asia”, tapi dalam aspek yang negatif iaitu kita kotor macam kebanyakan negara Asia yang lain. Wallahualam.

Tiada ulasan: