"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Parti pemerintah berhak tentukan calon MB, bukan Sultan Johor, kata PM

MALAYSIADATELINE
Dr Mahathir Mohamad bertegas parti pemerintah yang berhak melantik menteri besar Johor baru, bukannya sultan, susulan kritikan Tunku Mahkota Johor, Tunku Ismail Sultan Ibrahim terhadap Pakatan Harapan dalam isu itu semalam.

“Ini adalah hal politik, sultan tiada peranan. Peranannya ialah untuk parti yang memenangi pilihan raya menentukan siapa patut mengetuai,” katanya selepas menyampaikan ucaptama pada Forum Kewangan Islam Kuala Lumpur ke-15, seperti dipetik FMT hari ini.

Semalam, Mahathir mengumumkan peletakan jawatan Osman Sapian sebagai menteri besar Johor yang disusuli kritikan Tunku Ismail berhubung calon pilihan Pakatan Harapan.

Tunku Ismail dilaporkan berkata, pemilihan menteri besar Johor ialah hak mutlak sultan.

Mengenai spekulasi Adun Bukit Kepon, Dr Sahruddin Jamal akan dilantik sebagai pengganti Osman, Mahathir berkata: “Saya tidak tahu.”

Tiada ulasan: