"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Berlian merah jambu bukan tentang Rosmah, tetapi siapa yang bayar

Sean Augustin
SEREMBAN: Pendedahan oleh Putrajaya bahawa cincin berlian merah jambu 22 karat yang dikaitkan dengan Rosmah Mansor tidak dibeli oleh beliau , tidak menafikan kenyataan bahawa ia dibeli dengan menggunakan dana yang dicuri daripada 1MDB, kata Rafizi Ramli.

Naib presiden PKR itu, yang lantang mengkritik skandal tersebut sebelum ini berkata, tidak ada orang yang menyoal sekiranya ia dibeli sebagai hadiah kepada Rosmah, seperti yang didakwa oleh bekas perdana menteri, Najib Razak.

Rafizi merujuk kepada temu bual Najib dengan Al-Jazeera Oktober lepas dan beliau mendakwa ia (cincin) merupakan hadiah daripada putera Arab Saudi, Sheikh Mansour, adik kepada putera mahkota Sheikh Mohammed bin Zayed, kepada Rosmah.

“Isunya siapakah yang membayar dan wang siapakah yang digunakan (untuk membelinya).

“Berdasarkan pemfailan yang dibuat oleh Jabatan Kehakiman Amerika Syarikat (DoJ), dipercayai ia (wang) datang daripada dana 1MDB,” katanya kepada pemberita selepas satu ceramah di sini, malam tadi.

Bekas ahli Parlimen Pandan itu berkata, Najib boleh memberi apa-apa juga alasan, tetapi ia hanyalah kata-katanya menentang dakwaan DoJ.

Awal minggu ini, Najib mengkritik pihak yang sebelum ini mendakwa Rosmah membeli cincin berlian itu selepas Dewan Rakyat mengesahkan pembelian tidak berlaku.

Timbalan Menteri Kewangan, Amiruddin Hamzah berkata, seorang ejen jualan membawa masuk cincin berlian itu ke Malaysia berserta barang kemas lain untuk “isteri seorang VVIP” dan mengisytiharkannya kepada Jabatan Kastam.

Katanya ejen jualan itu juga mengisytiharkan barang kemas terbabit ketika membawanya keluar dari Malaysia.

Bagaimanapun Rafizi membandingkan isu tersebut dengan kapal layar mewah Equanimity, yang dikaitkan dengan ahli perniagaan yang diburu, Low Taek Jho.

Beliau berkata, jika ditanya di Dewan Rakyat tentang siapakah pemilik kapal layar itu, nama Low atau lebih dikenali sebagai Jho Low, tidak akan disebut.

“Ini kerana siasatan yang dijalankan mendedahkan ia dibeli oleh sebuah syarikat luar persisir yang dikaitkan dengan Low,” katanya.

Tiada ulasan: