"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Ridhuan Tee tidak habis-habis bicara tentang bangsa

MALAYSIA DATELINE
Senator Aiman Athirah Al-Jundi menyelar Prof Dr Mohd Ridhuan Tee Abdullah yang dianggap contoh kaum Cina yang menukar agama kerana lebih takjub dengan bangsa Melayu.

Menurut Athirah, pensyarah Universiti Sultan Zainal Abidin (UniSZA) tersebut tidak harus membicarakan tentang bangsa sehingga melampaui Islam.

“Ini satu contoh kaum Cina yang tukar agama sebab lebih takjub dengan bangsa Melayu. Mengapa saya katakan begitu?

“Antara sebab utama adalah kerana sejak sekian lama Ridhuan Tee tak habis-habis bicara tentang bangsa, lebih daripada bicaranya tentang agama iaitu Islam,” ujarnya.

Athirah yang merupakan Jawatankuasa Pimpinan AMANAH Nasional berkata demikian dalam hantaran di Facebook mengulas artikel Ridhuan ‘Jangan sampai imej baik Melayu bertukar ganas’ dalam laman web Ismaweb.

Dalam tulisan tersebut, Ridhuan yang terkenal sebagai moderator Forum Perdana Ehwal Islam di TV1 mengkritik artikel Timbalan Menteri Pertahanan, Liew Chin Tong merangkap Pengerusi DAP Johor bertajuk, ‘Peralihan rejim memperkukuh sistem demokrasi’.

Mengulas lanjut, Athirah berkata, bangsa tidak boleh secara simplistik disamakan dengan agama walaupun majoriti Melayu di Malaysia itu beragama Islam.

“Itu wewenangan yang sama sekali membawa implikasi negatif seperti faham yang salah dan songsang, yang kesudahan akhirnya mencacatkan ketinggian serta keaslian wajah dan citra agama (Islam).

“Islam tidak pernah disinonimkan dengan bangsa, dan keIslaman manusia tidak pernah diukur dengan bangsa.

“Sama ada berdasarkan petunjuk dalam al Quran mahupun hadis dan sirah. Hanya Umno yang melakukannya, dan kini diikuti rapat oleh bekas seteru politiknya iaitu Pas. Mereka bertolong bantu dalam kefasadan, kesan daripada mabuk kekalahan,” ujarnya.

Menganggap Ridhuan sebagai “berjaya jadi lebih Melayu, berbanding berjaya menjadi lebih Islam,” Athirah berpendapat ramai terkeliru kesan daripada polisi, sikap dan percubaan Umno untuk menyinonimkan diri mereka sebagai Islam.

“Termasuk dalam usaha mereka mendepani pola politik Pas yang sekian lama juga cuba menyinonimkan ‘parti’ itu sebagai agama,” bidasnya.

Sehubungan itu, beliau menasihatkan Ridhuan bahawa pensyarah tersebut boleh mengulas isu-isu politik daripada segala sisi seni kemungkinan tetapi Islam tidak seperti itu.

“Maka berhenti mengaitkannya dengan Islam. Ia satu percubaan yang bukan sahaja jahat, tetapi salah, berbaur hasutan dan tidak bertanggungjawab,” tambahnya lagi.

Tiada ulasan: