"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Siapakah tokoh penggerak pemulihan Yapeim?

Yayasan Pembangunan Ekonomi Islam (YaPEIM) sedang dalam fasa pemulihan yang aktif sejak 6 bulan yang lalu walaupun masyarakat umum hanya menyedarinya seminggu dua ini sahaja.

Pelbagai tindakan dalaman di sudut pentadbiran dan pengurusan telah pun dilaksanakan dan kemuncaknya ialah penggantungan Ketua Pengarah YaPEIM itu sendiri.

Itulah yang didedahkan oleh Pengerusi Ahli Lembaga Pemegang Amanah YaPEIM yang dilantik oleh Menteri Di Jabatan Perdana Menteri Datuk Seri Dr. Mujahid Yusof, sebermula era Malaysia Baru. Nama susuk tubuh yang sederhana tapi sangat cemerlang ini ialah Datuk Dr Mohd Daud Bakar.

Beliau merupakan seorang yang sangat terkenal di dalam dunia ekonomi Islam. Beliau adalah anak Malaysia yang mendapat penghormatan tertinggi di dalam dunia kewangan Islam.

Bekas Professor di Kulliyah Undang-Undang UIAM dan bekas Timbalan Reaktor UIAM ini merupakan seorang ulama’, penasihat Syariah dan pakar dalam kewangan Islam di peringkat antarabangsa.

Semua orang yang terlibat dalam dunia kewangan Islam secara profesional akan mengenali beliau.

Bukan mudah bagi seorang yang berbangsa bukan arab mendapat penghormatan dari bangsa Arab, tetapi beliau sangat dihormati di kalangan syarikat-syarikat Arab malah di kalangan penasihat syariah berbangsa Arab sendiri. Nama beliau adalah setaraf dengan nama besar seperti Sheikh Nizam Yakubi, Dr Mohamed Ali El-Gari dan Dr Abdul Sattar Abu Ghuddah.

Selepas bersara dari UIAM, Beliau menjadi Pengasas dan Pengerusi Eksekutif Amanie Group.

Sekarang ini beliau merupakan Pengerusi Majlis Penasihat Syariah Bank Negara Malaysia, Suruhanjaya Sekuriti, Lembaga Penyeliaan Syariah International Islamic Liquidity Management Corporation (IILM), Labuan serta penyandang Kursi Akademik Yayasan Tun Ismail (YTI) – USIM.

Dr Mohd Daud Bakar juga adalah Ahli Lembaga Syariah the Dow Jones Islamic market Index (New York), Muzn Islamic Bank (Oman), BNP Paribas (Bahrain), Morgan Stanley (Dubai), Bank of London and Middle East (London) dan boleh di simpulkan sebagai Tokoh Syariah Global atau Pakar Penasihatan Syariah Global.

Memenangi pelbagai anugerah, antaranya Anugerah “The Asset Triple A Industry Leadership Award” oleh The Asset magazine, “Tokoh Perdana – Maulidur Rasul” tahun 2014, dan “Shariah Scholar of the Year-2015” oleh London Sukuk Summit dan yang terkini Syarikat penasihatan beliau Amanie Advisors dianugerahkan Best Syariah Advisory Firm 2016 oleh Global Islamic Finance Award (GIFA).

Beliau juga merupakan ahli lembaga Accounting and Auditing Organisation for Islamic Financial Institutions (AAOIFI) (Bahrain), Morgan Stanley (Dubai), Bank of London and Middle East (London), Noor Islamic Bank (Dubai), Jadwa-Russell Islamic Fund (Saudi Arabia) dan Salama Islamic Insurance.

Beliau berkelulusan Doktor Falsafah dari St. Andrews University, Scotland; Ijazah Sarjana Muda (Fiqh dan Usul) dari Universiti Kuwait dan (second degree) Ijazah Sarjana Muda Perundangan (external), Universiti Malaya.

Beliau seorang yang aktif dalam pembentangan penasihatan Syariah dalam industri Perbankan dan Kewangan Islam merata dunia, penulis prolifik berdasarkan perkongsian pengalaman beliau yang luas di bidang penasihatan syariah.

Sebagaimana pemilihan Datuk Seri Zukri Samat, individu yang telah menyelamatkan Bank Islam yang kemudiannya menjadi individu penting dalam penyelamatan Tabung Haji, pemilihan Dr Daud Bakar sebagai Pengerusi Lembaga Pemegang Amanah YaPEIM oleh Dr Mujahid ini diharapkan akan memberikan kecemerlangan kepada YaPIEM dan membolehkan YaPIEM kembali menyumbang kepada rakyat.

Tiada ulasan: