"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Tunggulah siasatan penuh SPRM, kata Sarawak Report kepada Pas

MALAYSIA DATELINE
Sarawak Report berkata, semasa pembelaan dalam saman oleh Hadi kepadanya, mereka memberikan bukti bahawa Umno telah memberikan wang kepada Pas untuk membayar deposit untuk calon-calon pilihanrayanya.

Sarawak Report meminta Pas agar menunggu hasil siasatan penuh Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) sebelum membuat kenyataan bahawa dakwaan Pas menerima duit Umno tidak berasas.

Dalam jawapannya kepada kenyataan Setiausaha Agung Pas, Datuk Takiyudin Hassan bahawa kenyataan SPRM bahawa tiada bukti yang menunjukkan RM90 juta wang ke akaun Umno, Sarawak Report berkata;

“Mari kita tunggu laporan penuh dari siasatan SPRM dan tidak memberikan komen berdasarkan apa yang tidak didakwa,” kata Sarawak Report.

Semalam Takiyudin berkata, kenyataan Ketua Pesuruhjaya SPRM bahawa tiada bukti dakwaan kemasukan RM90 juta ke dalam akaun Pas menunjukkan bahawa semua dakwaan dalam isu itu adalah palsu.

Takiyudin berkata pengesahan dibuat pemimpin tertinggi SPRM itu membuktikan segala tohmahan dan dakwaan yang dibuat kepada parti terbabit adalah pembohongan dan fitnah.

Kata Takiyuddin lagi ia juga menunjukkan perancangan jahat ke atas Pas bertujuan untuk memburukkan imej dan integriti parti tersebut terutama menjelang pilihan raya umum (PRU) lalu.

“Justeru itu, Pas menyeru semua pihak agar dapat menerima pengesahan daripada SPRM ini sebagai suatu fakta sahih yang dibuat hasil siasatan yang telus, profesional dan tanpa gentar atau berat sebelah,” katanya dalam satu kenyataan hari ini.

Terdahulu ketika bertemu dengan pemberita di Terengganu, Ketua Pesuruhjaya SPRM, Datuk Seri Shukri berkata hasil siasatan SPRM setakat ini tidak menemui sebarang bukti ada kemasukan dana RM90 juta ke dalam akaun Pas sebagaimana yang didakwa sebelum ini.

Sarawak Report dalam kenyataaannya hari ini meminta Takiyudin membuktikan bila laman itu mendakwa “wang dari Umno kepada Pas adalah wang dari 1MDB.”

Dalam kenyataannya, Sarawak Report berkata, semasa pembelaan dalam saman oleh Hadi kepadanya, mereka memberikan bukti bahawa Umno telah memberikan wang kepada Pas untuk membayar deposit untuk calon-calon pilihanrayanya.

“Sarawak Report ada bukti kemasukan wang dari Umno ke akaun Pas menjelang PRU 14 bertujuan untuk itu (membayar deposit calon) sebagai sebahagian dari pembelaan dari tuntutan saman Hadi,” kata Sarawak Report.

Hadi telah menarik balik saman itu dengan cara penyelesaian di luar mahkamah.

Tiada ulasan: