"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Pas tempah mudarat cuba selamatkan Umno lemas

ZIKRI ABDULLAH
Pas tempah mudarat cuba selamatkan Umno lemas
Bekas aktivis Pas yang kini menyertai AMANAH, Mejar (B) Ustaz Hassan Deraman berpendapat tindakan Pas cuba menyelamatkan Umno yang semakin lemas selepas kehilangan kerajaan akan membawa mudarat besar kepada parti itu.

“Saya tidak pernah percayakan Umno. Saya telah mengambil sikap menentang ketika Datuk Asri Muda membawa Pas bergabung dengan Umno dan menubuhkan Barisan Nasional (BN) pada awal 1970an dahulu.

“Ketika itu, saya bertugas dalam tentera sebagai guru agama dan pergi berjumpa Tok Guru Nik Aziz untuk menzahirkn perasaan tidak setuju.

Mejar (B) Ustaz Hassan Deraman

“Tetapi oleh kerana menghormati beliau yang mengemukakan alasan-alasan yang munasabah saya hanya mendiamkan diri,” dipetik dari Mingguan Amanah.

Kemunculan AMANAH, katanya, amat tepat ketika Pas kini terheret dengan acuan politik Umno yang menyemarakkan ketaksuban bangsa dan mengapikan-apikan permusuhan dengan kaum lain sebagai kaedah mencari keuntungan politik.

Berhubung sikap keras Pas terhadap DAP beliau terkejut kerana perkara itu adalah terbalik dengan sikap asal parti itu.

“Ketika Tok Guru Nik Aziz masih ada, Pas begitu selesa mengambil langkah bekerjasama dengan DAP dan jelas parti itu mendapat pelbagai laba dari segi dakwah dan politik.

“Tiba-tiba sekarang semata-mata untuk memuaskan nafsu politik Umno, parti itu menjadi pak turut untuk memborong segala permainan politik Umno yang menjadikan perkauman sebagai alat politik.

“Sedangkan semua kita tahu akibat kejahatan politik Umnolah begitu banyak kepentingan orang Melayu dan Islam telah tergadai kepada pihak lain di negara ini,” tegas Mejar (B) Ustaz Hassan lagi.

Tiada ulasan: