"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Penganalisis gesa Anwar jelas dakwaan Hadi ‘kena’ sokong Dr M

FMT Reporters
PETALING JAYA:
Seorang penganalisis politik menggesa Anwar Ibrahim menjelaskan dakwaan seorang ahli veteran Umno mendakwa presiden PKR itu memberitahunya Presiden PAS, Abdul Hadi Awang “kena” menyokong kepimpinan Perdana Menteri Dr Mahathir Mohamad.

Kamarul Zaman Yusoff dari Universiti Utara Malaysia tertanya adakah Anwar benar-benar berkata demikian kepada Zaharin Mohd Yasin, yang membuat dakwaan itu di Facebook malam tadi.

Zaharin dalam satu program bual bicara yang disiarkan di laman sosial itu mendakwa Anwar dalam satu pertemuan baru-baru ini memberitahunya Hadi “kena” menyokong Mahathir kerana “takut beberapa kes yang berlaku”.

“Pasti ramai yang mahu tahu apakah kes-kes yang didakwa mengikat PAS ini?” kata Kamarul di Facebook hari ini.

PAS mengisytiharkan sokongan padu kepada Mahathir sebagai perdana menteri kerajaan Pakatan Harapan, berikrar akan menyokongnya kekal di jawatan itu sepenuh penggal, menghadapi suatu persefahaman di mana Anwar akan mengambil alih tampuk kepimpinan negara sebelum pilihan raya umum akan datang.

Perkembangan itu meskipun PAS sekian lama menjadi mangsa kepada dasar-dasar Mahathir di awal-awal pemerintahannya.

“Zaharin juga menjangkakan bahawa ‘kemungkinan Muafakat Nasional akan terkubur kerana tindakan Hadi membawa 18 Ahli Parlimennya menyokong Mahathir’,” kata Kamarul.

Susulan dakwaan Zaharin itu, Kamarul tertanya mengenai gerakan menyokong Anwar dalam Umno.

Penganalisis politik itu menarik perhatian kepada gesaan Zaharin kepada pemimpin Umno untuk menyokong Anwar sebagai perdana menteri.

“Walaupun Zaharin tiada jawatan tinggi dalam Umno, tetapi beliau tidak boleh diperkecilkan kerana pengalaman luas beliau dalam dunia politik serta hubungan rapat beliau dengan sesetengah pemimpin,” tambahnya.

Tiada ulasan: