"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

PRK Kuala Kubu Baharu: Undi Melayu bukan tumpuan PN di Kuala Kubu Baharu

Nicholas Chung

PETALING JAYA: Seorang penganalisis berkata beliau tidak merasakan bahawa tumpuan Perikatan Nasional (PN) pada PRK Kuala Kubu Baharu akan datang adalah untuk mendapatkan undi Melayu.

Azmi Hassan dari Akademi Nusantara berkata PN tidak akan berjuang untuk mendapatkan undi Melayu pada 11 Mei kerana ia “sudah menjadi milik mereka”.

Beliau berkata pengundi Melayu di DUN itu dijangka menunjukkan sokongan padu kepada pakatan pembangkang walaupun salah satu komponennya meletakkan calon Cina atau India.

“Sebanyak 70% hingga 80% pengundi Melayu akan menyokong PN. Sama ada calon daripada Gerakan atau PAS, undi itu akan ada.

“Kunci PN (dalam pilihan raya kecil ini) adalah untuk mencuri sedikit pengundi bukan Melayu yang menyokong Pakatan Harapan (PH),” katanya kepada FMT.

Sungguhpun begitu, Azmi menjangkakan DAP akan mempertahankan kerusi Selangor itu sekali lagi dengan majoriti yang sama seperti semasa PRN Ogos lalu.

Beliau berkata PH berjaya mengekalkan kerusi itu dengan majoriti lebih 4,000 undi walaupun “gelombang hijau” sokongan kepada PN berada di kemuncaknya ketika itu.

“Jadi, saya pasti ia milik calon Cina dari DAP dan kemenangan akan berpihak kepada PH dengan majoriti yang sama.”

Azmi berkata PRK ini akan menjadi satu lagi ujian terhadap keupayaan Umno untuk menarik sokongan orang Melayu kepada kerajaan perpaduan di peti undi.

Pengundi Kuala Kubu Baharu keluar mengundi pada 11 Mei berikutan kematian Adun tiga penggal DAP Lee Kee Hiong pada 21 Mac selepas berjuang melawan dengan kanser.

PH Selangor berkata ia akan meletakkan calon DAP.

Sementara itu, Naib Presiden PAS Amar Abdullah berkata calon Gerakan mungkin bertanding untuk PN berikutan persetujuan yang dicapai dalam kalangan komponen PN semasa PRN Ogos lalu.

Seorang Adun DAP Selangor yang tidak mahu namanya disiarkan sebelum ini memberitahu FMT bahawa DAP perlu memperoleh sekurang-kurangnya 60% undi kaum India jika mahu menang PRK itu.

Bekas pemimpin DAP P Ramasamy juga berkata PRK itu akan menguji sokongan kaum India kepada pembangkang. Beliau berkata parti baharunya, Urimai akan berkempen menentang kerajaan perpaduan.

Kuala Kubu Baharu mempunyai pengundi campuran yang terdiri daripada 50% pengundi Melayu, 30% Cina dan 18% pengundi India.

Sementara itu, Oh Ei Sun dari Institut Hal Ehwal Antarabangsa Singapura berkata DAP perlu mempertimbangkan untuk meletakkan calon Melayu untuk PRK itu memandangkan masyarakat itu merupakan majoriti pengundi di situ.

Beliau berkata komponen PH berkemungkinan mendapat sebahagian besar undi Cina, sambil menambah bahawa perkara yang sama digunakan untuk PN terhadap pengundi Melayu.

“PAS mesti berusaha sedaya upaya untuk mengumpulkan sebahagian besar, jika tidak semua undi Melayu,” katanya.

Tiada ulasan: