"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

UBN Najib Altantuya: KWSP beri pinjaman RM5 bilion kepada Prokhas dipersoal

KUALA LUMPUR: PAS mempersoalkan tindakan Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) yang bersetuju untuk memberikan pinjaman sebanyak RM5 bilion kepada Prokhas Sdn Bhd dan mendesak kerajaan mendedahkan siapa di sebalik agensi yang ditubuhkan untuk membantu syarikat-syarikat tempatan.

Naib Presiden PAS, Dato' Mahfuz Omar menegaskan sudah banyak agensi kerajaan sebelum ini diberikan pinjaman dengan menggunakan wang rakyat tetapi akhirnya ia berkesudahan dengan kerugian.

"Untuk apa Prokhas diberikan pinjaman dengan jumlah yang besar sedangkan mereka hanya ditubuhkan untuk memberikan jaminan kepada syarikat yang mahu mendapatkan pinjaman bank.

"Prokhas bukan memberikan pinjaman sebaliknya hanya memberikan jaminan dan bila mereka memperolehi pinjaman berjumlah RM5 bilion dari KWSP ia menimbulkan keraguan, siapa dibelakang syarikat ini?" soal beliau.

PAS, tegas beliau, bimbang jika terdapat mana-mana pihak yang berkepentingan berada dibelakang agensi-agensi seperti Prokhas dan menggunakan kedudukan tersebut untuk merompak wang rakyat yang banyak terkumpul di KWSP.

Mahfuz juga menegaskan, mendedahkan siapa dibelakang Prokhas dan untuk apa pinjaman berjumlah RM5 bilion diberikan oleh KWSP kepada rakyat perlu dilakukan kerana wang yang diberikan itu diperolehi menerusi caruman wang rakyat dan tidak sepatutnya disalahgunakan untuk kepentingan pihak-pihak tertentu semata-mata.

The Malaysian Reserve, sebuah akhbar elektronik pada 28 Julai lalu mendedahkan KWSP bersedia untuk memberikan pinjaman berjumlah RM5 bilion kepada Prokhas Sdn Bhd.

Prokhas, agensi kerajaan yang dibawah Kementerian Kewangan, ditubuhkan untuk menyediakan Skim Jaminan Modal dan Skim Pinjaman Pengstrukturan Industri ketika kerajaan mengumumkan pakej rangsangan ekonomi pertama 2008.

Pada tahun 2008, syarikat Valuecap telah diberikan RM5 bilion wang KWSP untuk membeli saham-saham dibawah nilai dan sehingga kini wang rakyat tersebut masih belum dipulangkan.

Tiada ulasan: