"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

UBN Najib Altantuya: Hukuman menanti buat yang alpa

Oleh Ahmad Lutfi Othman

Himpunan aman anti-ISA 1 Ogos lalu masih mendapat perhatian luar biasa media yang dikawal mutlak oleh Umno. Pelbagai sudut dicari dan direka untuk menggambarkan bagaimana hodohnya demonstrasi itu, yang dikatakan memberi impak buruk kepada peniaga Melayu di sekitar Jalan Tunku Abdul Rahman.

Taksiran angka kerugian berubah-ubah, dan terpaksa disesuaikan bagi merasionalkan dakyah itu. Bermula dari RM200 juta, kemudiannya turun mendadak, ketika banyak pihak mengandaikan sebenarnya ramai peniaga yang mengutip laba besar semasa kawasan sekitar diserbu lebih 50,000 peserta demonstrasi. Makin jelas siapa sebenarnya 'mempolitikkan' isu ini.

Walhal yang sebenarnya merosakkan bisnes hari itu adalah sikap ganas-ego polis, yang sememangnya dari awal mendapat arahan agar diambil tindakan paling keras bagi menghalang kebangkitan rakyat.

Justeru, bermimpikah kita mengharapkan ISA akan dipinda jika akta-akta represif lain, seperti Akta Polis, semakin mengganas?

Apakah menteri seperti Hishammuddin Hussein atau Nazri Aziz akan mencadangkan reformasi undang-undang?

Maka, semakin terserlahlah sentimen perkauman yang terus dibakar-marakkan oleh media propaganda. Orang Melayu yang memenuhi lokasi demo didakwa menjadi alat bangsa lain. Mereka juga dituduh telah diperalatkan untuk memusnahkan ekonomi Melayu hanya kerana tidak berani menunjuk perasaan di Petaling Street!

Bagi tukang kipas, sokongan pengundi Melayu dalam pilihan raya akan datang adalah kritikal dan penentu survival kuasa Umno, lalu dengan apa jua cara, wajah Pakatan Rakyat wajib dihitamkan segelap-gelapnya, terutama pada kacamata masyarakat peribumi.

Pelik juga memikirkan, apa yang tertanam dalam benak pemikiran strategis Umno ini. BN hampir tumbang diasak tsunami politik Mac 2008 disebabkan penderhakaan pengundi bukan Melayu.

Bagaimanapun, sepanjang tempoh 17 bulan ini tidak banyak usaha dilakukan pemimpin Umno-BN untuk menjinakkan kembali pengundi bukan Melayu, selain riuh-rendah 1-Malaysia danbeberapa rancangan liberalisasi Najib Razak yang dilihat sarat elemen politiknya.

Dalam masa sama, perancang media BN dikatakan mahu menamatkan era 'terbuka' yang dilihat boleh mengundang padah dan petaka buat Najib. Stesen TV Media Prima misalnya mula 'mengetatkan skru-skru longgar'.

Arahan yang diterima, usah pedulikan rating, populariti dan untung jika akhirnya melorongkan BN kecundang dalam pilihan raya ke-13. Kerajaan BN tidak akan membiarkan syarikat medianya kerugian hanya disebabkan sikap bias dan menutup ruang buat Pakatan Rakyat.

Najib mengingatkan petugas partinya, pilihan raya umum ke-13 hanya tinggal tidak sampai dua tahun lagi. Apa-apa yang berlaku dalam tempoh genting ini akan menentukan siapa pemenangnya.

Justeru, ramai khuatir, ketika Umno terus melakukan kesilapan masakan Pakatan juga terjebak dalam perangkap sama? Bagaimana persepsi rakyat - yang memberi harapan besar buat Pakatan dalam pilihan raya umum lalu - selepas menyaksikan beberapa "pertikaian kecil" yang heboh digembar-gemburkan media kini?

-detikdaily.net-

Tiada ulasan: