"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Kalau itulah petunjuknya segerakan pembubaran DUN Perak / NIZAR / PKFZ

Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) mengumumkan BN mengekalkan kemenangannya dikerusi Bagan Pinang yang dimenanginya di Piliharaya Umum ke 12 tahun 2008 dangan calonnya mengalahkan PAS dengan majoriti lebih besar, 5,435 undi.

Calon BN Tan Sri Mohd Isa Samad mendapat 8,013 undi, sementara calon PAS Zulkefly Mohamad Omar pula meraih hanya 2,578 undi.Undi rosak pula 223 daripada keseluruhan 11,170 undi yang diperolehi hari ini.

Pada pilihan raya umum 2008, rekod terburuk BN, parti pemerintah itu hanya meraih majoriti 2,333 undi.


Kemenangan Calon BN mendapat liputan yang sangat meluas dan luarbiasa sejak malam tadi. Sehingga ada akhbar yang mencetak tajuk utama dengan warna merah.

Namun perlu dingatkan kemenangan ini menambahkan satu lagi kemenangan BN dalam gelangang PRK dari 9 tempat. Berarti kedudukan sekarang Pakatan Rakyat 7, BN 2 sahaja.

Berikutan dengan itu kononnya dikatakan rakyat sudah menyokong BN dan slogan 1 Malaysia yang dibawa Najib. MIC pula mendakwa orang India telah kembali menyokong mereka. Sehari dua ini entah apa lagi yang akan dikeluarkan kenyataan ?

Tetapi saya hanya ingin mengeluarkan beberapa kenyataan pada hari ini:-

1. Jika Bagan Pinang sebagai mana yang didakwa oleh BN sebagai petunjuk bahawa rakyat telah menyokong BN, dengan ini saya mecabar kepimpinan BN di Perak untuk segerakan pembubaran DUN Perak dan memberi laluan kepada rakyat untuk memilih siapakah kerajaan yang akan meneruskan teraju kerajaan di Perak.

2. Sebenarnya BN sudah menunggu lama dalam 7 pilihanraya kecil di Semenanjung namun semuanya memihak kepada pakatan Rakyat, malah yang berlaku di Perak iaitu di Parlimen Bukit Gantang tetap menjadi milik kami. Sekali ini BN kononnya melakukan kejutan dengan mejoriti yang berganda di Bagan Piang, oleh itu segerakan Bubarkan DUN Perak.

3. Desakan ini sudah bermula sejak 5 Februsri 2009 dan tidak jemu-jemu kami suarkan kerana melihat kepada kepentingan rakyat Perak sebagaimana slogan BN 'rakyat didahulukan'. Makanya inilah masa untuk mendahulukan rakyat dengan bubarkan DUN Perak.

4. Kami akan sentiasa menerima hakikat kekalahan sebagai mana yang dilalui dalam proses demokrasi sejak merdeka sehinggalah di Bagan Pinang, Piliharaya umum atau Piliharaya Kecil. Namun yang tidak boleh menerina kekalahan adalah BN, sehubungan itu saya membantah dakwaan BN yang kami tidak boleh menerika hakikat kekalahan di Bagan Pinang.

5. Mempertikaikan beberapa perjalanan PRK Bagan Pinang seperti undi pos, kekasaran oleh petugas BN dan banyak lagi insiden yang melampau dari petugas BN bukannya satu alasan kepada BN bahawa Pakatan Rakyat tidak dapat menerima kekalahan, namun ianya adalah tanggung jawab kami untuk mendedahkan kepada rakyat bahawa "padang permainan" adalah berat sebelah dalam setiap kali pilihanraya.

6. Sesungguhnya kami berhadapan dengan jentera kerajaan bukan jentera BN ataupun UMNO yang bertanding termasuklah di Bagan Pinang.

kenyataan media 12 10 2009

DRS. KHALIL IDHAM LIM
Pengerusi Kelab Penyokong Kerajaan PR Perak/
ADUN Titi Serong/
Ketua Penerangan PAS Perak

Tiada ulasan: