"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Dari "Glokal" Memuncak "Mengangkasa" Hanya "Tradisi Zah / UBN Najib Altantuya / PKFZ

ostarmy

Tanggal 18 Julai 2005 ucapannya bertajuk "Menjana Melayu Glokal". Tanggal 6 November 2007 ucapannya bertajuk "Mengangkasa Tamadun Bangsa". Dan terkini pada tanggal 15 Oktober 2009 ucapannya pula bertajuk "Menjunjung Tradisi Menzahir Perubahan".

Bermula dengan glokal kemudian mengangkasa dan terkini menyembah bumi ingin kembali kepada tradisi sambil cuba merobah sebahagian tradisi yang telah berakar umbi. Itulah kronologinya ucapan DS Najib di perhimpunan agung UMNO sejak 2005.

Jika dipandang lagi diperhalusi maka jelas ada yang 'tersentak' menyebabkan ucapan beliau kembali ke bumi cuba menelusuri tradisi setelah men'glokal' ke antarabangsa kemudian memuncak lagi ke 'angkasa'. 'Tersentak' ini memerlukan masa untuk kembali ke bawah melihat kesilapan yang telah berlaku dan membetul kembali kedudukan yang sedia ada. Dua ucapan pertama semacam syok sendiri mengelamun tanpa berpijak dan kini 'tersentak' baru sedar dan mencari formula terbaik untuk kembali berkuasa. teringat ketika ucapan 'mengangkasa' itu diucapkan ramai sahabat yang bersuara yang mungkin sumbang bunyinya tapi kini mungkin ada kebenarannya. Mereka berkata," ucapan Najib ini terikut-ikut dengan kejayaan melancongnya angkasawan kita Dr Muzadfar". penulis hanya mengiyakan saja pada ketika itu.

Tapi kini ingatan itu ada kebenarannya. Najib bersahaja melunakkan ucapan beliau cuba mengangkat kejayaan anak Melayu berjaya di angkasa di bawah kerajaan dan pimpinan UMNO. Kini DS Najib sedar apa yang perlu ke glokal atau ke angkasa kalau jiwa melayu itu kotor dengan rasuah. Mungkin pada UMNO sukar untuk untuk mengaitkan rasuah dengan najis seperti mereka lakukan terhadap dadah yang disinonimkan dengan najis. Dengan semua 'rukun' yang berteraskan wehdatul itu tidak mampu kembali memberikan UMNO dari najis rasuah. beliau masih tercari-cari seperti mamai setelah bangun dari tidur mendapat formula mengembalikan UMNO pada tradisinya.

Pencari makan dalam UMNO terlalu ramai dan inilah parasit yang akan membunuh UMNO. Jumlah yang terlalu ramai ini akan mempercepatkan lagi UMNO terkubur. Rasuah dan parasit ini adalah tunjang menunjangi, bantu membantu bagai aur dengan tebing. Apakah cara yang harus dilakukan untuk menghapuskan kedua-dua makhluk perosak ini? Pertama dekatkan UMNO dengan ISLAM. Kedua tunjangi UMNO dengan ISLAM. Ketiga imani UMNO dengan ISLAM. Keempat pimpin UMNO dengan ISLAM. Kelima zahirkan UMNO sebagai parti ISLAM. Kenapa lima? mudah kerana itulah jumlah rukun ISLAM. Kenapa ISLAM? Mudah kerana itulah sebenarnya penghujung setiap wehdatul yang disebut oleh DS Najib baru-baru ini.

Tiada ulasan: