"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Tee Keat Mangsa Politik Najib ? / UBN Najib Altantuya / PKFZ

Adakah Ong Tee Keat menjadi mangsa permainan politik Umno dan Najib Razak? Persoalan itu kini kian rancak ditanya berikutan keputusan perwakilan meluluskan undi tidak percaya terhadap presiden MCA itu.

Keputusan pada mesyuarat tergempar MCA pada Sabtu lalu bererti Tee Keat berkemungkinan besar terpaksa meletakkan jawatan dan pemilihan baru diadakan. Beliau dijangka mengumumkan keputusannya Khamis depan.

Perwakilan turut menolak Chua Soi Lek sebagai timbalan presiden tetapi mahukan penggantungan empat tahun ke atasnya ditarik balik, bererti Soi Lek masih ahli MCA dan boleh bertanding jawatan presiden jika pemilihan semula diadakan.

Umum tahu bahawa Najib lebih senang dengan kepimpinan Soi Lek yang dicalar dengan skandal video lucah berbanding Tee Keat yang dilihat sebagai sukar untuk "dikawal" oleh Umno.

Ketua Angkatan Muda KEADILAN Shamsul Iskandar Md Akin tidak menolak apa yang berlaku terhadap Tee Keat adalah permainan politik yang direstui oleh Najib.

Beliau menjelaskan tindakan Najib amat janggal dimana beliau seolah-olah tidak selesa bekerja dengan Menteri Pengangkutan itu.

"Bermula dengan isu PKFZ, Najib hanya membiarkan Tee Keat bergelut sendirian menyelesaikan perkara itu. Malahan sehingga kini beliau langsung tidak mengeluarkan kenyataan berhubung masalah parti terbesar masyarakat Cina itu tetapi hanya berkata beliau hanya mahukan sebuah MCA yang kuat," katanya.

Ternyata kenyataan seperti ini bertentangan dengan semangat kerjasama yang diamalkan BN sebelum ini. Restu Najib ini seakan membuktikan usahanya mengantikan kepimpinan MCA yang dilihat tidak akur dengan kehendaknya.

"Najib mahu pemimpin yang mengikut telunjuknya sahaja barangkali," dakwa Shamsul.

Sementara itu, penganalisis politik Dr Sivamurugan Pandian pula menyatakan bahawa masalah MCA tidak akan selesai melainkan pemilihan semula diadakan.

"Perwakilan sudah menolak politik angkuh Tee Keat dan masalah moral Soi Lek, dan jika bergantung kepada Jawatankuasa Pusat(CC), tentunya yang dilantik adalah Naib Presiden yang kanan. Beliau pula tentunya ada hubungan mereka (sama ada Tee Keat atau Soi Lek)," kata Dr Siva lagi.

Tee Keat yang kalah dalam undi tidak percaya dalam mesyuarat agung khas lalu enggan membuat keputusan berkenaan masa depan politiknya sebelum berbincang dengan jawantankuasa pusat(CC) yang akan bermesyuarat 15 oktober ini.

Mahathir berkata MCA kini perlu memilih calon berkecuali di kalangan mereka serta mendapat sokongan akar umbi bagi memulihkan semula kekuatan parti berkenaan.

"Dari segi moral, kedua-dua mereka patut berundur."Pilih seorang yang tidak tercemar dan kedua-dua pemimpin itu beri sokongan penuh kepada orang baru," katanya.
-tvantara.com-

Tiada ulasan: