"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Jasmani Harussani tidak haram, tetapi perbuatannya itu macam tak halal

shahil
Assalaamualaikum dan salam hormat.

Tulisan Mohamad Sayuti Omar yang di bawah tajuk Haram dekati Harussani sangat menarik perhatian saya. Sebenarnya mudah sangat untuk memahami kronologi mengapa pehak pemimpin dan pendukung PAS marah sangat dengan Tan Sri Mufti Harussani. Saya menuliskan Tan Sri walaupun janggal kerana dulu ia disebut Sahibussamahah, namun sekarang Tan Sri.

Baiklah kita bicara dengan bahasa yang paling mudah dan kita susun atur satu persatu, dari pandangan saya seorang bloger kemetot.

1.PAS berdasarkan Islam bukan Assobiyyah bangsa, apatah lagi assobiyyah suku sakat dan kroni.

2.Islam adalah untuk semua kaum tak kira Melayu, India, Cina, Bajau, Kadazan, orang putih, orang coklat dan semuanya.

3.Islam mementingkan keadilan walaupun dengan orang bukan Islam. Maka bukan orang Islam yang amanah lebih baik dari orang Islam yang khianat kepada apa yang diamanahkan.

4.Islam adalah syumul bukan separuh-separuh. Sekarang mufti lantang dengan perpaduan melayunya. Tapi bila bab lain dia hanya berkata “saya dah cakap tapi kerajaan tak dengar, apa saya boleh buat”. Maka jika PAS menolak seruan perpaduannya, dia tak bolehlah komplen cakapnya tak di dengar.

5.Sistem pilihanraya Malaysia telah sepakat diterima pakai. Tidak ada fatwa dari mana-mana mufti dan juga majlis Fatwa bahawa haram mengguna pakai sistem pilihanraya sekarang, walaupun ia berasal dari orang putih. Erti mana-mana wakil rakyat yang dipilih adalah sah untuk memerintah.

6.Melalui sisten Pilihanraya sekarang pemimpin boleh jadi dari DAP, UMNO, PAS, PKR, MIC dan lain-lain. Tidak ada fatwa samada dari majlis fatwa dan mufti secara peribadi haram memilih bukan Islam dari DAP jika mereka menang. Samalah orang melayu memilih orang bukan Islam dari MCA.

7.Melayu hanya satu bangsa yang memeluk Islam. Orang Cina dan India, Bajau dan Kadazan juga ramai sekali Islam. Maka Tan sri Mufti Harussani menyeru perpaduan Melayu. Islam Bajau, Islam Cina bagaimana?

8.Mufti Tan Sri Harussani mula mengeluarkan fatwanya supaya melayu bersatu demi Islam hanya timbul setelah Barisan (UMNO) kalah teruk. Tidak timbul ketika PAS terpenyek dahulu. Kalau demikian lebih baik ditukar slogan “Kalau UMNO kalah Islam akan hancur”

9.Perak dimenangi dengan jalan pilihnaraya yang sah. BN dan UMNO melayu hilang kuasa. Tetapi apa kata kalau ADUN UMNO + MCA + MIC melebihi Pakatan Rakyat? Pasti dan memang pasti Tan Sri Mufti Harussani tidak akan menjadi juara perpaduan melayu ini dan tidak akan bercakappun tentangnya.

10.Soalnya apakah Tan Sri Harussani memfatwakan lompat parti itu khianat kepada pengundi atau tidak? Apakah kerajaan Perak sekarang sah atau tidak? Kalau sah, selepas ini parti politik tidak perlulah berkempen kepada rakyat. Tunggu selepas pilihanraya, berkempen kepada ADUN supaya melompat parti.

11.Apa komen Tok Mufti pada saranan Nik Aziz, Datok Harun Din dan lain-lain supaya UMNO menukar dasar sekular kepada dasar al-Quran Hadith?

12.Apa kata kalau Tan Sri Mufti Harussani laungkan pula supaya UMNO menukar dasar kepada Islam dan masuk PAS.

13.Jasmani Tan Sri Harussani tidaklah haram sebagaimana kita tidak boleh membenci jasmani orang jahat. Kerana jahat adalah perbuatan. Namun orang PAS “mengharamkan” perbuatan Harussani yang tidak melihat pokok pangkal masalah ini.

Sekian, sebahagian dari blogger otat kemetot yang tidak ada master Islam dan bukan ahli makrifat.

Tiada ulasan: